Chinezen, chinezen, wat een chinezen! - Reisverslag uit Beijing, China van weerens - WaarBenJij.nu Chinezen, chinezen, wat een chinezen! - Reisverslag uit Beijing, China van weerens - WaarBenJij.nu

Chinezen, chinezen, wat een chinezen!

Door: hans en ilona van weeren

26 Mei 2010 | China, Beijing

Na bijna 2 maanden in Beijing hier dan weer de laatste update. Volgende week komen we weer naar Nederland en dus (!) hebben we het nu vreselijk druk. Je gelooft het niet maar het is echt zo.

Even terug naar het vorige verslag; ik vertelde dat we een bankboekje moesten hebben met $3000.- Wat ik niet wist en wat niemand gezegd had, is dat dat per persoon moest moest zijn. Dus stonden we bij het visum bureau en konden met lege handen naar huis om nogmaals een bankrekening te openen en daar weer $3000.- op te storten. Maar eind goed al goed, we kregen na wat vertraging dus toch onze verlenging. Maar omdat je die maar voor 1 maand kan krijgen, gaan we morgen weer om nogmaals te verlengen. Je moet er tenslotte wat voor over hebben. Dan kunnen we al dat geld weer naar nederland laten terugstorten. Hoop dat dat allemaal goed gaat.

Inmiddels hebben we onze tentoonstelling hier in beijing gehad en dat is allemaal goed verlopen, met verkoop! Ook vanuit vietnam, onze vorige expo, kregen we goede berichten. Ze hebben daar, na ons vertrek, nog eens 3 werken van mij verkocht. Dat hele gedoe met de chinezen in taskjent werd weer gewijzigd, de nederlandse ambassade kwaad op de organisatie en wij niet naar shanghai. Nu hadden we de tijd om een week in een appartement downtown te gaan zitten. Dat is ook erg leuk. Sochtend om 6 uur door het park lopen om al die chinezen bezig te zien met hun tai-chi oefeningen. Ze te horen zingen, zien stijldansen, muziek maken enz. En in een heel andere omgeving beleef je weer nieuwe dingen, ga je naar andere musea, krijg je weer een andere kijk op beijing.

Terug in onze studio gingen we weer aan het werk. Ilona maakte veel houtdrukken en rubbings en ik heb geschilderd, een mannequin en videos gemaakt. Al het computer werk twee maal omdat er na een crash niet veel meer over was van al mijn werk. Dus na even een paar nachten lang doorwerken was alles (?) weer terug in oude staat, hoop ik.
Ondertussen werd ik uitgenodigd om volgend jaar in New York te exposeren, ben dus nu druk bezig met onderhandelen over het contract, maar dat zou natuurlijk ook weer erg leuk zijn. We zien wel.

Onze werkzaamheden hebben we vastgelegd in een aantal brochures. Deze maak ik natuurlijk zelf op de computer en moet dan regelmatig naar de drukker om daar te overleggen hoe alles er precies uit moet zien. Moeilijk om dat in het chinees te doen, maar gelukkig is er iemand die een beetje engels spreekt, alhoewel?
Dan moet straks alles weer ingepakt worden, dat wordt weer kiezen wat we wel of niet mee terug zullen nemen. Overgewicht van de bagage is duur. Maar het zal toch wel moeten.
Natuurlijk heb ik jullie weer veel te weinig over onze reis en de bijzonderheden, de mensen die we ontmoet hebben, de dingen die we gezien en gedaan hebben, verteld. Maar de tijd gaat zo vlug, er gebeurt zoveel, het is onmogelijk om dat er allemaal even uit te persen achter de computer. Je moet het zelf gezien hebben. Daarom zal ik wel weer wat mooie plaatjes selecteren die ik bij dit laatste verslag plaats. Hebben jullie toch een indruk. Moet nu gaan, heb een afspraak bij een printshop om fotos op te halen. Twee vergrotingen, 1 van 80 x 40 cm en 1 van 60 x 31 cm. Kosten? Dit is china, je kunt het echt niet raden, 12 euro totaal! Goedkoop china, logisch dat alles in europa en de USA hiervandaan komt. Daar kun je niet tegenop. Groeten en tot ziens in Nederland of Frankrijk. Hans en Ilona.

• 26 Mei 2010 - 05:28

Hanna:

Leuk verhaal weer! Fijne week nog en goede terugreis naar NL/France.
    Zal wennen zijn met die westerse prijzen ;)
    Liefs, Hanna

• 26 Mei 2010 - 06:05

Jacqueline:

Leuke foto's van jullie.
    Zaterdag naar Corsica daarna bel ik naar france om uitgebreid bij te kletsen!
    Hele goede terugreis!!!
    liefs,Jacqueline.

• 26 Mei 2010 - 11:14

Trudy:

Hallo Ilona en Hans, weer vreselijk genoten van jullie reisverslagen. Wij zijn vanochtend teruggekomen van een maand Bali/Java. Het wordt weer wennen hier...Jullie een goede terugreis gewenst.
    Groet Trudy en Huub

• 26 Mei 2010 - 16:02

Huub:

Hallo Ilona en Hans,

De tijd vliegt, we zijn net thuis na een maand in Indonesie. Veel leuke contacten gehad, waaronder Frits Vogel een collega kunstenaar. Zelfde sfeer als bij jullie, nu even weer 4/5 maanden in NL aan de slag. Goede terugreis naar EU.
    Huub en Trudy

• 27 Mei 2010 - 09:44

Bep Aartse:

Hallo Ilona en Hans,
    Alvast welkom in Nederland in stralende lentetooi! Met Pinkste-
    ren was weer de kunst-
    route. Het was heel druk
    in N'koop (stralend weer) en onze exp. v.d.
    etsgroep i/d kerk werd
    druk bezocht. Tot ziens
    en bedankt voor de verslagen/foto's. Gr.,Bep

• 28 Mei 2010 - 15:18

Willem Hassoldt:

Net op tijd terug voor de verkiezingen. Fijne jetlag en tot Kunst op de Dijk en neem die studio mee voor hier in Alphen. Groet van ons willem renate sasha.

• 31 Mei 2010 - 08:38

Kristel:

Leuke foto's!

Tegen de tijd dat jullie weer naar Frankrijk komen wordt het weer goed weer. Nu lijkt het wel herfs.....

Fijne terug reis.

Groetjes,