na 3 maanden buitenland weer in oranjeland - Reisverslag uit Nieuwkoop, Nederland van weerens - WaarBenJij.nu na 3 maanden buitenland weer in oranjeland - Reisverslag uit Nieuwkoop, Nederland van weerens - WaarBenJij.nu

na 3 maanden buitenland weer in oranjeland

Door: hans en ilona van weeren

02 Mei 2013 | Nederland, Nieuwkoop

Inmiddels zijn we weer in Nieuwkoop. Hebben nog net een laatste stukje meegemaakt van 30 april. Vlak daarvoor vlogen we nog over de Chinese muur; we hadden zo’n helder weer dat de muur heel goed te zien was. Indrukwekkend lang!
Onze maand in Peking zit er dus weer op. Het was weer een geweldige maand, waarin we weer veel leuke dingen gedaan hebben en lekker gewerkt hebben.

Ik heb bijvoorbeeld een foto-documentaire gemaakt van de bouw van een huis. Op 15 maart waren ze begonnen met de grond bouwrijp maken. Mijn eerste foto op 2 april laat zien dat er al wat muren gemetseld zijn. Op mijn laatste foto is het een huis met 3 verdiepingen (10 meter hoog); de ramen zijn geplaatst en aan de buitenkant zijn ze bezig met het stucwerk. Ongelooflijk. We hadden de mazzel dat van mensen die het huis lieten bouwen de zoon Erik erg goed Engels sprak. Zijn moeder was een schatje die op de open studio tentoonstelling de foto’s kwam bekijken en zich zeer vereerd voelde dat ik háár huis had gefotografeerd. Ook de werkers en het halve dorp kenden ons intussen als ik weer aankwam met mijn fototoestel.

Met wat andere kunstenaars die ook in residentie waren, hebben we 2x een bezoek gebracht aan de studio’s van Chinese kunstenaars. De eerste keer was een groep vrienden/kunstenaars tussen de 35 en 40 jaar. Wij kijken verlekkerd naar hun atelier met woonruimte: 300m2 is heel normaal, soms met een gedeeltelijke tussenverdieping. En hoog! Daar is ons atelier in Frankrijk, voor onze begrippen toch behoorlijk groot, maar een dwergje bij. En het kost ook nog niks: 100-300 € per maand.
Ze hadden allemaal hun eigen stijl gevonden, dat in tegenstelling tot de 10 jaar jongere generatie, die zo’n jaar of 5 geleden afgestudeerd zijn. Die zijn nog zoekende. Maar we hebben genoten van de grote vakkennis van hun schilderwerk.

We hadden ook nog een Hollandse middag. We kregen via Buitenlandse Zaken een uitnodiging voor de vertoning van de film DOODSLAG met Theo Maassen op het Filmfestival van Peking. De film was genomineerd voor een prijs (heeft iemand gehoord of ze een prijs gewonnen hebben?). Theo was met de regisseur en schrijver aanwezig. Met nog één mevrouw waren we de enige buitenlanders; de rest was een jong Chinees publiek (van de filmacademie?) die na de film vragen konden stellen. Boeiend om te horen wat hun was opgevallen.

We hadden 3 jaar geleden in een dorp dat tegen de vlakte ging voor 10€ een mannequin gekocht en nu vonden we een 10-tal bustes van poppen...langs de kant van de weg. Er konden er 4 mee op de fiets en die hebben we tot kunstwerk gemaakt. Eén hebben we er meegenomen in onze bagage. We hadden toch al een extra koffer gekocht vanwege de vele spullen die we mee terug moesten nemen.

En zo kan ik nog uren doorgaan. Hans heeft weer mooie schilderijen gemaakt en ik ben verder gegaan met houtsnedes. Vandaag hebben we al spielatten gekocht om de schilderijen weer op te spannen en lijsten voor mijn prints.
Dat gaat allemaal mee naar Frankrijk. Vanaf midden volgende week zijn we daar weer. En dus ook weer telefonisch bereikbaar als jullie onze stem weer eens willen horen. Weten jullie ons telefoonnummer nog? 00 33 5 63 98 45 87.
Groetjes en we zijn benieuwd naar jullie reacties.

• 02 Mei 2013 - 22:19

Pim:

Dag Weerens, welkom thuis hoewel jullie er al weer enige dagen zijn. Ik heb weer genoten van jullie verslagen en hoop jullie na de zomer weer eens tegen te komen.
    Veel plezier in Frankrijk en succes met werken.
    Hartelijke groet van Pim.

• 03 Mei 2013 - 03:04

Ad Landheer:

klinkt als een vruchtbaar maandje daar in Beijing. Was leuk om ook dingen op facebook te zien. Bijzonder hoe jullie in allerlei verschillende leefomgevingen floreren. Groet en goede reis naar Frankrijk.

• 03 Mei 2013 - 10:11

Edith:

Ben weer heel benieuwd naar de creatieve vruchten van deze fantastiese reis, die we ongetwijfeld in Fr.te zien gaan krijgen. Fijn dat jullie weer veilig en wel thuis zijn. Je kunt je in ieder geval te goed doen aan de laatste oranje tom pouces die er overbleven. Tot snel, en dank voor al die mooie verslagen.

• 03 Mei 2013 - 10:42

Renée:

Ha Ilona en Hans,

Fijn dat jullie weer goed zijn thuisgekomen! Natuurlijk zeer nieuwsgierig naar jullie verhalen!
    Ik bel je. Groetjes ook van Wim
    Renée

• 03 Mei 2013 - 11:12

Jacqueline:

Hoi,hoi

WELKOM THUIS!

Was mij helemaal ontgaan dat jullie al terug zijn.
    De tijd gaat ook zo snel.
    Bel het weekend natuurlijk.

Liefs, Jacqueline

• 03 Mei 2013 - 14:32

Willem Hassoldt:

Even een pitstop dus. Mooie ervaringen en wellicht mega inspiratie, al was het alleen maar om de gedachte te koesteren, dat Chinese muren erg groot zijn en er nog heel veel kunst aan kan worden gehangen. Ik blijf nog bezig om het gebouw de Kleurfabriek een kans te geven. Zal toch wel een keertje lukken.? Ik lijk wel een Chinees. Jezelf klein opstellen en groot denken en doen. Leve de Koning!!

• 09 Mei 2013 - 11:56

Petra Jobse:

goed te lezen van jullie 2: avontuurlijke kunstenmakers; )
    Ik wil nog wel eens horen hoe jullie dat allemaal aanpakken, het trekt mij enorm aan. Niet zo zeer China maar Artist in resdence...geniet maar lekker na! Mail me maar tips als je die hebt.