Mooie dromen .... - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van weerens - WaarBenJij.nu Mooie dromen .... - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van weerens - WaarBenJij.nu

Mooie dromen ....

Door: hans en ilona van weeren

16 Maart 2013 | Indonesië, Candidasa

Mooie dromen …….

Als we savonds het restaurant verlaten wenst juni (een van de keukenprinsessen) ons mooie dromen. Ze spreekt reeds vele woorden nederlands en kan daar leuk bij lachen. Zo hebben wij weer een leuke avond. Vandaag hebben we het batik werk dat we in jogjakarta hadden gemaakt op de foto gezet. Dat gaat dus bijgaand. Ook zijn we heerlijk aan het schilderen, houtdrukken en zeefdrukken. Daar kunnen dus ook wat fotos van geplaatst worden. Vandaag is er een ceremonie in bugbug, een klein plaatsje hier vlakbij. Daar gaan we straks met de bemo (het openbaar vervoer) naar toe.

Het is een ceremonie voor de verering van voorouders en tegelijkertijd ook de begrafenis van mensen die de laatste tijd zijn overleden. Die gaan namelijk eerst in een tijdelijk graf tot ze nu met groot ceremonieel begraven kunnen worden. De hele gemeenschap is daar dan ook bij aanwezig en druk mee. Het eten voorbereiden, alle offers klaarmaken en dan allemaal in gepaste kledij in een lange optocht naar de tempel met draagbaren met offers en doden!
We hopen dus op mooie fotos.

Ilona heeft eind februari haar eerste jaar van haar handenprojekt afgerond. En besloten dat ze nog een jaar doorgaat. Zij maakt elke dag een foto van een hand van iets of iemand. Die plaatst ze op haar blog en daar gaan we van het eerste jaar een boek van maken. Nu heeft ze een nieuwe blog voor het tweede jaar. De link is: http://hands-of-ilona-2013.blogspot.com

Alle dagen gaan zo snel voorbij. We beginnen sochtends met koffie en thee op ons terras en daarna een heerlijk ontbijt in het restaurant, waar we de sneeuwomstandigheden in nederland bespreken. Dan gaan we soms wat boodschappen doen, zo vroeg is het nog het koelst en anders beginnen we met werken. Natuurlijk onderbroken door een koffiepauze, apen kijken, die dan vaak door de bomen naast onze bungalow slierten. Daar zal ik ook wat fotos van bij doen. Een yoghurt met muesli lunch en dan weer wat werken.
Smiddags is het dan tijd voor een biertje en wat chips ofzo en tenslotte moeten we dan weer bedenken wat we savonds willen eten. Dat komen ze om een uur of vijf informeren, zodat de keuken de tijd heeft om alles voor iedereen vers klaar te maken. En dat is dan meestal om een uur of zeven. Savonds wat kletsen, wat lezen en het is zo weer laat.

En natuurlijk ook niet te vergeten ons happy hour. Als we smiddags in het zwembad zijn met een gezellig drankje en hapje erbij.

Of we gaan voor de verandering naar een ander restaurant, zoals gepland voor vanavond. Naar vincent’s waar een jazz avond wordt georganiseerd. Zo zijn er in andere restaurants bluesbands of indorock avonden. Leuk om allemaal mee te maken.

We hebben met het schooltje van Els en Kees een bezoek gebracht aan Bali Zoo. Dit schooltje met gehandicapte kinderen bestaat nu al weer 4 jaar en elk jaar proberen we een schoolreisje te organiseren. Dit jaar konden we rekenen op een nederlandse sponsor die ons de mogelijkheid gaf dit te organiseren. Voor deze kinderen een enorme ervaring om wilde beesten te zien. Normaal zien ze alleen maar de beesten die rond het huis lopen en om op te eten zijn. Dat kun je van een olifant niet zeggen! Van dit schoolreisje heb ik een video gemaakt die je kunt bekijken op youtube. De link is: http://www.youtube.com/watch?v=wIWBA14PGg8&feature=youtu.be

Ondertussen hebben we ogho ogho en nyepi gevierd. Dit is een balinees oud en nieuw. De balinese kalender loopt niet gelijk met onze westerse. Het is hier nu net 1935 geworden. Dus die hebben nog wat voor de boeg. Ogho ogho (oudjaar) wordt gevierd met het verdrijven van de demonen. Er worden overal grote poppen gemaakt die dan savonds in optocht door de straten worden gedragen op weg naar de tempel. Ook gaan er dan vreselijk veel offers bij. Kippen, varkens, kalfjes, alles op draagbaren, op manden, op het hoofd of gewoon in de hand. De poppen worden dan savonds in de fik gestoken en er komt nog vuurwerk, rotjes aan te pas om de boze geesten weg te jagen.

Dan is de volgende dag nieuwjaar; Nyepi. Dit is een stiltedag. Op heel bali moet het dan stil zijn. Hierdoor denken de demonen dat er niemand op bali woont en zullen ze het eiland voorbij gaan. Stiltedag is ook werkelijk stil. Het is verboden je op straat te begeven. Niemand gaat dus naar zijn werk. Dus geen autos, brommers etc. ook mag je geen elektra gebruiken. Er moet dus al een dag van te voren eten klaargemaakt zijn. En om te bewijzen dat dat echt menens is: er komt geen boot of vliegtuig aan die dag. Het is echt stil en heerlijk om de vogeltjes, de apen, de golfslag en al die natuurlijke geluiden te horen.
Ik ga nu wat fotos uitzoeken die ik bij het verslag zal plaatsen. Onze internet verbinding is alleen niet altijd optimaal, dus wanneer dit precies online gaat zien we wel.
In ieder geval de groeten van ons, vanuit een nog steeds heerlijk Bali!

• 16 Maart 2013 - 21:25

Renée:

Hoi hoi,
    Jullie maken weer veel mee! Mooie foto's en prachtig Batik!
    Liefs Renée

• 21 Maart 2013 - 17:33

Jacqueline:

VIND NU PAS AL DIT LEUKS!
    WANT IK HAD 8 DAGEN GEEN TELEFOON EN INTERNET.
    VEEL GEDOE EN ERGERNIS DOOR MENEER KPN.
    MORGEN LEKKER KAAS IN LILLE HALEN!
    BEDANKT ILONA VOOR DE HANDJES EN DE FOTOPRESENTATIE DIE JE STUURDE
    EN HANS VOOR HET VERSLAG EN DE MOOIE 'FOTO'S. LIEFS VAN MIJ.

• 25 Maart 2013 - 09:57

Willem Hassoldt:

Wat een feest als ik dat zo lees. Wat een rijke ervaringen allemaal en een rijkdom aan inspiritie. Door jullie veralag word ik dan ook geïnspireerd. Dank daarvoor. Mijn werk "zolder inside/outside" staat vanaf 6 april bij de BIB in Hillegom; de zoldertrap op met een uitkijk door het dakraam eeen uitzicht over de bollenvelden; wel hopen, dat de winterkou dan eindelijk voorbij is. de natuur is enigzins ontwricht. Ik wil jullie voorstellen om op 1 april geen computer aan te zetten, als bijdrage van het tegengaan van de opwarming van onze aardkloot. Heb je het idee om nog meer bij te dragen op 1 april?? Doen!! mogelijk ook 2 en 3 april en daarrna de rest van je bestaan hier. Veel succes en batik, stevige groet.