Bangkok uit en thailand in - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van weerens - WaarBenJij.nu Bangkok uit en thailand in - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van weerens - WaarBenJij.nu

Bangkok uit en thailand in

Door: hans en ilona van weeren

19 Januari 2009 | Thailand, Sukhothai

Onze 5 nachten Bangkok zitten erop (Sawadee hotel Lang Suan). Nu gaan we dus het echte thailand in. En zonder reserveringen, we zien wel waar we komen. We willen naar Sukhothai maar dat is 7 uur in de bus dus nemen we de bus naar Lopburi, dat duurt volgens het schema maar 3 en een half uur en vandaar kunnen we dan met de trein naar Pitsanulok en vandaar weer met een bus (1uur) naar Sukhothai. We splitsen de reis dus gewoon een beetje op in kleine stukjes en verblijven daardoor in meerdere plaatsjes. Lopburi was erg leuk met veel tempels en een heel relaxte sfeer. Wel wat anders dan Bangkok. Hier geen opgebroken wegen, geen druk verkeer dat hier trouwens links rijdt, dus je kijkt steeds de verkeerde kant op als je wilt oversteken. Maar ook niet zo netjes en schoon als Bangkok. We gingen naar het Nett hotel uit de lonely planet en dat beviel prima. We moesten alleen van kamer wisselen toen we nog een nacht bijboekten omdat de airco kamer was gereserveerd, dus dan maar een met een fan. Ook veel goedkoper (250 baht is 5 euro).
Lopburi heeft ooit als hoofdstad gefungeerd voor de zoon, de prins dus van de koning die regeerde in Ayatalya. Er staan bijzondere, uit steen gebouwde tempels die met stuckwerk versierd werden. Ze zien er zó massief uit, dat we verbaasd waren er ook ín te kunnen. En overal eromheen en erop AAPJES. In die hele buurt trouwens: op de daken, de electriciteitsdraden, verkeersborden. Er liep een jeugdige gids mee bij de tempel om ze van het lijf te houden. Weer genoten van kraampjes, groente en vismarkt en andere winkeltjes (o.a. veel 7-11 winkels). Een kaart van Thailand gekocht, kunnen we wat beter bekijken hoe we met de bus willen rijden. Zalige jumbo garnalen gegeten in ´the White House´, in oestersaus en met knoflook-pepers. Dan zie je het verschil tussen de beide eetgewoontes, wij bestellen allebei een bord garnalen en dat is het… de Thai bestellen verschillende schotels, eten er wat van, nemen nog een andere schotel… en als ze klaar zijn blijft er nog heel veel over. Grappig was ook dat we bij 2 tafels zagen dat de mensen hun eigen Thaise whisky meenamen en die mengden met cola of water. Wij namen uiteraard weer Thais bier.
Het paleiscomplex van koning Narai (1666-1688) bekeken; een groot complex met ontvangsthallen, troonzaal waar de koning buitenlandse (vooral Franse) afgevaardigden ontving. In die tijd was er ook al een ambassadeur van Siam in Frankrijk! De koning wilde graag weten hoe de ontwikkelingen waren in Europa en trok daar zijn profijt uit. Zo liet hij bijv. om een gasten-partyzaal een u-vormige vijver aanleggen met 20 fonteinen. En zijn paleis kreeg vele spiegels, net als Versailles van Lodewijk 14e. Maar allereerst moesten er voorzieningen getroffen worden om al dat water in Lopburi te krijgen, via waterbuizen kwam het water van hogeraf naar Lopburi.
Na 2 dagen met de trein verder gegaan, we konden kiezen uit drie verschillende vertrektijden met bijna dezelfde aankomsttijd, alleen een prijsverschilletje.
Vertrek om 6.00 uur 49 Bath duur rit: 6 uur
Vertrek om 9.40 “ 99 Bath duur rit: 4 uur
Vertrek om 10.29” 393 Bath duur rit: 3 uur (airco trein)
De laatste dus maar; met airco en de kortste tijd onderweg.
In Pitsanulok gingen we met een 2-persoonstaxi naar het busstation; toen ruim een uur met de bus (niet airco, dus erg waaierig) naar Sukhothai en weer met een taxi naar J&J guesthouse, zo’n 10 jaar geleden opgezet door een Belg. Het belangrijkste waarvoor je naar Sukhothai gaat, is het Historical Park. In 1243 heeft de toenmalige koning Sukhotai als hoofdstad van zijn rijk uitgekozen en er zijn paleis en diverse tempels gebouwd. Deze koning stelde ook het Thaise schrift vast.
Na een muesli-ontbijt met de tuk-tuk (gemotoriseerde bakfiets) naar het park, 14 km vanaf ons guesthouse. Wat een wind in zo’n open bakfiets en met een behoorlijke snelheid. Behoorlijk fris ook, de Thai vinden het koud in deze tijd van het jaar, dragen vesten en jasjes. Ook vannacht was het fris, maar 13 graden. Maar in de loop van de ochtend warmt het goed op en zal het wel zo’n 25 graden zijn. ‘s Avonds kregen we een kadootje: bij een tempel vlakbij ons guesthouse hoorden we muziek en zagen een kleine kermis, eetkraampjes en een open ruimte waar later een inzegening werd gehouden (of een dienst). Er was ook een toneel, waarachter een tiental mooi geklede en opgemaakte meisjes zaten en we vroegen hoelaat de ‘voorstelling’zou beginnen. Twee vingers werden er opgestoken en een nul met de andere hand: om 20.00 uur dus. De optredens waren geweldig. Kleurrijk, lawaaiig, bescheiden kwa beweging en sommigen zongen (in een voor ons niet gemakkelijke toonsoort). De Thai zaten (jong en oud) met open mond te kijken/luisteren. Tussen de nummers werd niet geapplaudiseerd, zoals wij gewend zijn. Op een gegeven moment kwam een zilver/glitter geklede jongen langs met slingers. Hans nam hem op de foto en moest toen natuurlijk een slinger kopen (20 B=40 cent). Hij hing die om mijn hals…Fout!. Die moest je om de nek van de zangeres hangen, bleek. Ook nog 2 soorten gefrituurde stokjes met vis geprobeerd, was elg lekkel.de dag erna nogmaals naar het park gegaan om te tekenen. En morgen vertrekken we dan naar chiang mai.

• 19 Januari 2009 - 17:40

Ted:

Jonge, jonge wat geweeeeeeldig wat jullie allemaal meemaken en wat je allemaal ziet en dat lekkere eten allemaal! Te gek.En dat je het ons ook nog allemaal kan vertellen.Heel leuk.Het lijkt hier maar saai, maar dat is het niet. Wij hadden ijs en er werd veel geschaatst. Ook hartstikke leuk
    Fijne tijd. Groeten van Piet en Ted

• 19 Januari 2009 - 18:19

LENNY BOTTER:

Hallo Hans en Ilona

Wat is het toch heerlijk om met jullie belevenissen mee te le/z-v/en!! Zo leer ik ook nog eens over de thaise geschiedenis ...... culture en eetgewoontes. Geniet maar lekker, blijf schrijven en een goede reis naar chiang mai. Bye for now. x Lenny

• 19 Januari 2009 - 18:42

Tonneke:

Tussen al die verschillende en prachtige indrukken ook meer dan voldoende en afwisselend lekkels te eten en te drinken lees ik!
    Hier is het maar saai daarbij vergeleken. Tineke was er vanmorgen en het regende. Het ijs verdwijnt langzaam en van alle schaatspret, nog maar een week geleden, is weinig meer terug te vinden. Het waait guur, maar de dagen gaan weer lengen!
    Stap in de goede trein, neem de juiste bus en kom weer veilig thuis.
    Liefs van Tonneke

• 20 Januari 2009 - 15:24

Maap En Henk:

we volgen je spoor en kunnen het nog volgen. leuk weer te lezen over dingen die je herkent, doet je een vakantie nog een keer beleven

• 20 Januari 2009 - 18:38

Nelie De Haan:

Hoi Ilona,

Wat een geweldig leuk verslag en wat een evaring! Ik wens jullie heel veel geluk en reisplezier in Thailand. Leuk om je zo te volgen via deze site! Groet van je Innerwheel vriendin uit Bodegraven.

• 20 Januari 2009 - 19:12

Fija:

Wat leuk dat jullie in Thailand zitten. Wij hebben er al diverse keren rondgereisd. Geweldig land! Er zijn altijd overal slaapplaatsen.
    Chiang Mai is prachtig. Koeler omdat het hoog ligt. De avondmarkt is erg leuk. Je kan er mooie jungletochten maken, olifanten weeshuis is de trekpleister.Geniet lekker verder. Jullie doen vast veel inspiratie op. Groeten,
    Fija

• 20 Januari 2009 - 20:43

Jacqueline:

Wat is dit wonder toch leuk!Nu vind ik weer foto's.Wat een verhaal en die lekkere hapjes!
    Had ik maar een tupperware bakje meegegeven.hi hi.
    Liefs weer van mij.

• 21 Januari 2009 - 09:41

Hans En Gré:

Lieve Hans en Ilona,

Wat een prachtig verhaal over heden en verleden en er komt voorlopig gelukkig voor ons nog geen eind aan!
    Wel de goede kant op kijken hoor!
    Tot lezens!

• 21 Januari 2009 - 17:46

Wim En Renée:

Ha Ilona en Hans,

Jullie vermaken je weer als altijd! Leuk om de verhalen te lezen en zo met jullie op te reizen! heel veel plezier daar en hou ons op de hoogte!

Liefs Wim en Renée

• 23 Januari 2009 - 07:35

Tonny V.d. Loo:

wat een geweldige ervaring,en wat een mooi land , het heeft mijn hart ook geraakt.
    geniet ervan. gr.tonny