Over varkensvel, gefrituurde wesp en kippepoten - Reisverslag uit Peking, China van weerens - WaarBenJij.nu Over varkensvel, gefrituurde wesp en kippepoten - Reisverslag uit Peking, China van weerens - WaarBenJij.nu

Over varkensvel, gefrituurde wesp en kippepoten

Door: hans en ilona van weeren

02 April 2009 | China, Peking

Echt waar, het eten in China, en trouwens in de andere aziatische landen ook, is zeer afwisselend. En ook zeer lekker. Denk niet dat je ook maar iets kunt vergelijken met de hollandse chinees. Hier is alles vers en soms dan een beetje vreemd voor ons. Maar waarom eten we in holland wel kip, varken en koe en geen hond of slang? Ik weet het niet. Maar om op die kippepoten terug te komen. Stel je geen hollandse kippepoten voor, dat zijn natuurlijk de dijbenen. Nee, hier zijn kippepoten gewoon de voetjes, de tenen en je kan ze heerlijk afkluiven en opeten. Behalve de teennageltjes, die spuug je uit. Een andere lekkernij is zeker gebakken varkensvel. Staat niet op het menu omdat het alleen maar beschikbaar is als er net een varken is geslacht. Ik proefde het en heb meteen een schaal besteld, die we met wat medereisgenoten snel verorberden. Ja, je ziet wel wormen, insecten en maden op een menu staan (niet altijd natuurlijk) maar dan bestel ik dat toch maar niet. Maar die wespen kregen we bij een heerlijke hotpot en dan ga je ze toch eens proeven. Zeer rijk aan proteine en niet vies, eigenlijk wel krokant. Maar ook de gewone dagelijkse kost is zeer afwisselend en altijd lekker.

Na deze culinaire introductie dan maar iets over de reis. We gingen van Hanoi met de nachttrein naar Hekou en vanaf het station met de taxi naar de grens met China. Voor die taxirit vroegen ze 150.000 dong. Een belachelijk bedrag dus begin je met afdingen. Dat is een spel van bieden en laten, van weglopen en stoppen als je weer geroepen wordt. Uiteindelijk voor 30.000 dong ingestapt. Maar ik weet zeker dat we nog teveel betaald hebben. Vietnam uit. Dus papieren invullen. De brug overlopen. China in. Dus papieren invullen. Dan op zoek naar een bank om geld te wisselen en het busstation zoeken. We hadden alles echter supersnel geregeld en zaten snel in de bus naar Xinjie. Een echt ouderwets Chinees plattelandsplaatsje waar de vrouwen nog in klederdracht van hun diverse stammen lopen, waar marktjes zijn, echt leuk. Een guesthouse vinden was ook geen probleem. Ik had ondertussen al geleerd dat je in de bus reeds moet vragen of ze je bij het door ons uitgekozen guesthouse of hotel willen afzetten. Dat lukt meestal wel. Ook deze keer, alleen niet bij het door ons uitgekozen guesthouse, deze bus stopt gewoon bij het guesthouse waarvan de conducteur ook eigenaar is. Ze gaat met je mee, laat de kamer zien en alles was netjes en schoon en dus bleven we daar voor 3 euro overnachten. Ook een Canadees stel dat we bij de grens tegen waren gekomen ging hier dus maar naar toe. Ik had immers gezegd dat het wel goed was. Je merkt onderweg dat je wat dat betreft veel met mede-reizigers/vreemdelingen overlegt.
S avonds hebben we een prachtige wandeling met ze gemaakt langs de rijstterrassen en daarna samen gegeten, waarbij ook nog een Engelse jongen en een Frans meisje aanschoven. Reuze gezellig. Na 3 dagen vertrokken we weer allemaal naar verschillende bestemmingen. Wij naar Kunming. Hier hadden we een super guesthouse: ruime kamer, badkamer, gezellig cafe, heerlijk dakterras met luie stoelen en banken. Je kon je eten zo bestellen en alles werd je voorgetoverd. Ook hadden we hier weer wifi zodat we rustig op zoek konden gaan waar we allemaal nog naar toe zouden kunnen gaan in China. Toen ik echter in Beijing informeerde of de studio die we in april zouden betrekken al een dag eerder vrij was, bleek dat hij al een week eerder leeg kwam. We konden dus eerder naar Beijing. Eerst wilden we nog naar Dali en met een korte busrit, 5 uur, waren we daar. Ook hier bleven we drie dagen en uiteindelijk vlogen we van Dali naar Kunming en toen door (wel overstappen) naar Beijing waar we met twee uur vertraging aankwamen.

En nu dus in Beijing. In ons eigen atelier, in een, voor mij, vertrouwde buurt. Hier hebben we de eerste dagen materialen gekocht om aan de slag te kunnen. Schildersdoeken, verf, papier, penselen, inkt, houtsnijmessen, hout enz enz. Aan de slag dus. Dit is voor ons het einde van een prachtige reis door Thailand, Laos en Vietnam. Hier in Beijing zijn we om de indrukken te verwerken en er iets creatiefs mee te doen. We zullen zien hoe dat nu weer uitpakt. In ieder geval hebben we er veel zin in. In een volgend bericht zullen we wat fotos van onze ruimte stoppen. Die is nu nog zo kaal, maar over enige tijd hangt alles natuurlijk vol met geproduceerd werk.

• 02 April 2009 - 18:42

Willem Hassoldt:

Vervelend joh steeds maar die papieren invullen en al dat lekkere eten, echt vervelend. Bus in bus uit dan weer een taxi gatver, echt geen kutaan. Nou veel liefs uit alphen aan den rijn. ook echtkutdus.

• 02 April 2009 - 20:55

Marianne Roeloffs:

Hallo globetrotters, Wat een boel ervaringen doen jullie op, maar wespen, maden en andere engigheden daar zit ik van te rillen. Brrr! Maar jullie hebben het er wel naar de zin. Erg leuk jullie mail te lezen.
    Hier gaat alles goed. Prive als ook met de Inner Wheel. Op 27 mei komen de dames uit Belgie van onze zusterclub ons bezoeken. We gaan varen en weet je waar? Op de Nieuwkoopse plassen.
    Groeten van Marianne

• 03 April 2009 - 07:28

Renske En Fred:

Geweldig allemaal. Jammer dat je niets van dat volgens jouw lekkere eten mee kan nemen. Kippen poten zo als jullie gegeten hebben, kunnen wij hier natuurlijk ook maken en varkens vel wordt hier ook gegeten bij de borrel. Is ook lekker, We kijken er naar uit om jullie weer te zien en de verhalen te horen. Onder het genot van een goed glas wijn zal dit best wel lukken. Groetjes en heb nog een fijne tijd. Renske en Fred.

• 04 April 2009 - 11:15

Tonnie V.d. Loo:

wat hebben jullie een geweldige reis.
    ik ben ook in china geweest, ook in Beijing, wat een indrukken he.
    geniet er heerlijk van, en succes met jullie teken en schilderwerk.

• 04 April 2009 - 12:00

Hans En Gré:

Hoi Hans en Ilona,

Fijn om te vernemen dat jullie heerlijk hebben gegeten. Niet alleen jullie maar ook onze rondreis door Thailand, Laos en Vietnam is beëindigd! Schilder ze in Beijing.Tot mailens!
    liefs, Hans en Gré

• 04 April 2009 - 12:18

Huub:

Ilona en Hans, smakelijke verhalen. Nu kun je met chinese wijn alles wegkrijgen! Was de varkenshuis geschoren. De tijd vliegt. Hier begeleiden we onze ouders op het moment met ouderdomsziektes en afscheid van het leven. Jullie verhalen peppen ons weer op.

Groet Huub en Trudy

• 04 April 2009 - 16:26

Jacqueline:

Wat lijkt het mij moeilijk om een keuze te maken uit al die indrukken waarmee je begint te werken.Alles even mooi! Liefs weer van mij.

• 05 April 2009 - 17:32

Ted:

Foto's zijn prachtig!
    Maar het eten van dit soort kippenpoten en varkenshuiden,wespen enz. trekt me van geen kant. Jullie vorige mail heb ik niet kunnen lezen omdat de mails zomaar weg waren van onze computer! Een hartelijke groet van Piet en Ted

• 15 April 2009 - 19:03

Lenny:

Hi there.... Het heeft even geduurd dat ik weer kon reageren en wat ik weer opmerk dat jullie als globetrotters zo'n geweldige reis toch maar weer na al die kippevoetjes ook weer veilig en wel in Beijjing zijn aangekomen!!Hans als je nog weer eens lekkere kippevoetjes wilt eten, dan kun je ook wat dichterbij huis doen..... je kan ze ook in China Town London eten!!! Heb ik ze zeer regelmatig gegeten ... Lekker he (hi, hi, hi). NU ben ik benieuwd hoe jullie de indrukken gaanvastleggen.. Veel plezier en tot jullie volgende verslag. Liefs Lenny

• 23 April 2009 - 09:16

Bert En Rie:

Beste Ilona en Hans,
    Wat maken jullie toch een geweldig interessante reis en leuk dat jullie ons daar steeds deelgenoot van maken.
    Inmiddels creatief hard aan de slag in Peking of is dit ten einde?.
    Ilona had nog vragen over werken met houtsneden etc. helaas ben ik daar niet mee op de hoogte.
    Nu nog even wat "etsgroep nieuws"
    Op 11 mei eindigt onze expo in Apeldoorn en de nieuwe expo in Woerden is van 13 juni t/m 28 aug. voor de officiële opening op 12 juni van 15.30 tot 17.00uur hebben we Bert Post gevraagd te openen. Wil dit graag voor ons doen.
    Tevens op 10 juni bij hem interview voor Neo radio.
    Zie jij kans om mij wat namen en adressen te mailen van mensen waar een uitnodiging voor expo Woerden naartoe gezonden moet worden (max.15 pers.)
    Zo mogelijk uiterlijk begin van de week.
    We wensen jullie nog een prettige afronding van deze fantastische reis.
    Hartelijke groet Bert en Rie.