nieuws uit indonesie - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van weerens - WaarBenJij.nu nieuws uit indonesie - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van weerens - WaarBenJij.nu

nieuws uit indonesie

Door: ilona van weeren

Blijf op de hoogte en volg

11 April 2008 | Indonesië, Batavia

hieronder vinden jullie een beijdrage van ilona die ze mij per email toestuurde. zelf ga ik nog steeds prima en met mijn schilderen gaat het goed. mooie schilderijen van chinezen. wel hier is ilona's bijdrage:

Aankomst op Bali na 15 uur vliegen. Gezellige buurman in het vliegtuig (zeg maar Theo), die ook projecten (weeshuis) op Bali onderhanden heeft.

De hitte sloeg me meteen tegemoet, en het is nog steeds zweterig. Je vraagt hier nooit wat de temperatuur is, want of het nu 30 of 33 is, dat maakt niet meer uit.

De eerste 5 dagen mezelf verwent met een kamer in een homestay, de kleinere verblijfsmogelijkhden heten geen hotel, dat geldt voor de groteren met zo’n 400 kamers. Ontbijt met vers fruit en gebakken eitjes; door Sanur gefietst, lekker aan het strand inktvisjes gegeten, van een prachtige ondergaande zon genoten. Een sarong gekocht, want anders mag je niet in een tempel.

Een keer ’s nachts een vreselijk onweer, maar dan is het de volgende dag weer stralend blauw; alhoewel het vaak aan het eind van de middag weer bewolkt is. Overal worden de hele dag offertjes neergezet, in huistempeltjes, maar ook bijvoorbeeld op de stoep van het restaurant.

Zaterdag de 5e was het nieuwe maan, een reden om extra te offeren. Ik bezocht een tempel in de buurt en daar kwamen de vrouwen met een blad op hun hoofd aanlopen en zetten offertjes bij de diverse beelden neer. Voor de offertjes wordt eerst een klein bakje gemaakt van bananenblad, kunstig in elkaar gevlochten en met een houten pennetje vastgezet. De modernere uitvoering wordt met een nietje vastgezet zag ik.

Dan gaan er bloemetjes uit de tuin in (of worden op de markt gekocht) en er wordt 3 maal heilig water gesprenkeld.

Ook nog het museum Le Majeur bezocht met schilderijen van de Belg le Majeur, die in 1932 op Bali aankwam en een schone Balinese danseres trouwde die vaak als model fungeerde voor zijn schilderijen. In Sanur heeft hij een huis gebouwd met atelier, dat hij een museum is geworden. Mooie schilderijen, impressionistische en expressieve stijl, maar ook het gebouw, de tuin en de handgesneden decoraties, kasten en meubelen waren prachtig.

Zondag vertrok ik met een auto met chauffeur (wat hier heel normaal is, en veiliger dan zelf links rijden) naar Candidasa. Onderweg nog het koninklijk paleis (Bali was vroeger wel een achttal koninkrijkjes) bezocht en een vleermuizengrot: honderden vleermuizen hingen op z’n kop in de grot… en een lawaai en stank! Maar wel leuk. Voor de grot zat een grote menigte i.v.m. een ceremonie voor een crematie.

Maandagmorgen voor het eerst aan het werk: ik gaf schilderles aan 12 kinderen van een schoolt voor dove kinderen. Eerst werd ik ontvangen in de docentenkamer met zoete thee, kroepoek en fruit.

Van vooraf je spullen klaarzetten was geen sprake, dus dan maar met 30 kinderen en 5 leerkrachten om me heen uitgepakt.. Dat was al een feest.

Zeer enthousiast hebben de kinderen dieren geschilderd. Met de hulp van de plaatjes van het memoryspel dat ik van Renee had gekregen, communiceerde ik met ze. Gelukkig zijn ze niet allemaal doof. En met de hulp van Els, een Nederlandse vrouw uit het complex waar ik logeer (dit heet nu weer een RESORT) die wat Bahasa spreekt, lukte het prima. Morgen ga ik weer met Els.

Gisteren begonnen met een aquarel van het tempeltje in ons resort, en die vandaag afgemaakt. Een lekker koffiebroodje voor de lunch van de

Duitse bakker om de hoek. Af en toe kom je gewoon brood tegen, anders is het rijst en nog eens rijst (niet helemaal waar, in Sanur kon je ook frieten krijgen).

Ik vind het nog steeds heerlijk hier, en jullie horen wel weer van mij.

ilona

  • 11 April 2008 - 06:29

    Sonja Bruning:

    Hallo Ilona,
    Hier bgint nu eindelijk ook de zon door te breken, maar in indonesie is het natuurlijk altijd warm en vochtig. Lijkt me best wennen voor jou als lerares! Een prachtig project, waar je mee belast bent. Succes en tot horens, het allerbeste, Sonja Bruning.

  • 11 April 2008 - 06:50

    Tonneke:

    Wat een ondernemeing! Ik lees met verbazing wat je allemaal "alleen" ziet en regelt. Hoe je reist, waar je slaapt,wat je eet,hoe je met die kinderen communiseert en hen een fijne ervaring bezorgt. Je bent een kei en dat ben je!
    Succes en geniet van alles!
    Liefs van Tonneke

  • 11 April 2008 - 09:45

    Ans:

    Lieve Ilona,
    Wat geweldig om te lezen wat jij en Hans allemaal ondernemen. En dan die vleermuisgrot... Ik heb mijn eigen vleermuis niet meer gezien, wel een klein babyvleermuisje die aan de buitenkant van mijn kamer tegen het raam zat te tikken. Hoe lang blijf je in Bali, Ilona? Ik hoop dat je snel went aan de warmte. Geniet ervan, en bedankt dat jullie alle belevenissen met ons delen. Liefs, Ans




  • 12 April 2008 - 08:58

    Siti:

    Lieve Ilona,
    Wat een goede combinatie van reizen en geven, je laat de kinderen daar genieten en ondertussen kan je zelf ook nog genieten van alle bijzondere dingen en gebeurtenissen op een tropisch eiland.
    Nog fijne dagen daar.
    Liefs, Siti

  • 13 April 2008 - 11:46

    Marijke En Teun:

    Hallo Ilona,
    we zijn net terug uit Frejus en hebben een leuke tijd gehad met het weer half om half. Dat moet in juni beter he! Over leuk gesproken; op Bali, volgens mij het mooiste "eiland" van de wereld en weer in je oude vak!!! We blijven je volgen, lezend dan, en doe voorzichtig. Ook Hans de groetjes, doeg.

  • 13 April 2008 - 14:53

    Hans En Gré:

    Hoi lieve Ilona,

    Bedankt dat je ons op de hoogte houdt van je reilen en zeilen op Bali. We hebben bewondering voor het goede werk dat je daar verzet. Lijkt ons niet makkelijk om dove kinderen les te geven, maar wel dankbaar werk. Ga zo door en ook succes met je aquarels.

    Ilona, we zijn trots op je!
    Liefs,
    Hans en Gré

  • 13 April 2008 - 17:41

    Ans Verweij:

    Hallo Ilona,
    Wat boeiend om over je belevenissen van je reis en je leven op Bali te lezen. Fijn om je kwaliteiten zo te kunnen in zetten.
    Ik hoop weer van je te horen/lezen.
    Het allerbeste en tot ziens,
    Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 65012

Voorgaande reizen:

29 December 2015 - 29 Maart 2016

2015/2016 terug naar indonesie

23 April 2015 - 23 April 2015

op reis in 2015

12 Juni 2014 - 12 December 2014

usa, here we come

19 Januari 2014 - 05 Maart 2014

2014 indonesie

29 Januari 2013 - 30 April 2013

Indonesië en china in 2013

09 Oktober 2012 - 02 November 2012

naar de usa 2012

30 Januari 2011 - 01 Mei 2011

indonesie en china 2011

13 April 2006 - 05 Juni 2010

Mijn eerste reis

11 Januari 2010 - 31 Mei 2010

naar azie

Landen bezocht: