op de fiets dwars door Beijing - Reisverslag uit Chengdu, China van weerens - WaarBenJij.nu op de fiets dwars door Beijing - Reisverslag uit Chengdu, China van weerens - WaarBenJij.nu

op de fiets dwars door Beijing

Door: hans en ilona van weeren

13 Mei 2006 | China, Chengdu

In Beijing bezochten we natuurlijk ook de verboden stad. Niet alle hoofdgebouwen zijn open omdat er overal in beijing gerestaureerd wordt. Tenslotte moet alles er perfect uitzien in 2008. Maar toch is dit gedeelte zeer interessant om te zien. Zoveel paviljoens waarin niet alleen de keizer woonde maar ook zijn vele concubines werden gehuisvest. Die moesten tenslotte wel bij de hand zijn. het is een doolhof van gangen, straatjes en pleinen.
Vandaag nog 882 dagen tot de olympische spelen. In china is 8 een geluksgetal en het verbaast je dan ook niet dat de spelen op
08-08-08 om 8 uur zullen worden geopend.
We bezoeken de china art gallery met een grote tenstoonstelling van voornamelijk russische kunstenaars. het is dit jaar een uitwisselingsjaar. Natuurlijk even lunchen met peking-eend en dineren met een hotpot, chinese fondue. je betaalt een vast bedrag en kan dan drinken en eten wat je wilt. Voor 7, 80 euro met zijn tweeen toch niet echt duur!
trouwens alles wat je omrekent lijkt hier reuze goedkoop. 10 yuan is 1 euro en de bus kost 10 yuan, een flesje frisdrank 30.
Natuurlijk mag ook het zomerpaleis als echte attraktie niet ontbreken. hier vond de keizer zomers met zijn gevolg wat afkoeling. eerst met de metro en dan verder met de bus. soms is het wel even zoeken waar de bushaltes zijn. vandaag hadden we niet veel geluk, het kostte een halfuur, maar tenslotte zaten we daarna nog wel drie kwartier in de bus voordat we bij het zomerpaleis aankwamen. behoorlijke afstanden in zo een grote stad.
we hebben het gewaagd en het is goed meegevallen. fietsen gehuurd en door beijing fietsen. Nu gaat dat natuurlijk niet zo makkelijk. je begint met fietsen huren. dan blijkt dat er op een fiets geen remmen zitten. wel een handrem aanwezig maar geen remblokjes of houdertjes daarvoor. dus eerst met de bell boy van het hotel naar de fietsenmaker die het even fikst en dan ook alle wielen nog even bij moet stellen en de zadelpennen vastdraaien, maar goed ze fietsen heerlijk. en het was echt een feest om tussen het verkeer te laveren. je moet echt 360 graden ogen hebben en dan af en toe met een 1 2 3 in godsnaam doorfietsen. maar alles om je heen draait en wendt. alles gaat goed. iedereen stopt altijd net op tijd of gaat net genoeg opzij om bussen autos scooters fietsen bakfietsen, karretjes en voetgangers te ontwijken. een echte ervaring dus. niet te missen. een heerlijk rustige dag, we kwamen in een park terecht waar mensen stonden te dansen. op een plein in dezelfde hoek op twee verschillende soorten muziek twee verschillende dansstijlen. alles kan hier. en de mensen hebben er echt plezier in. rare chinezen toch.
vrijdag 12 mei vertrokken we weer uit beijing en vlogen naar chengdu. met air china. eigenlijk verliep alles vlekkeloos op een kleinigheid na. we kwamen natuurlijk een uur te laat aan in chengdu. op onze instapkaart stond netjes vermeld gate 28. op de boarding tijd gebeurde er echter nog steeds niets. dan ga je maar eens op de computerschermen kijken en ziet dat het gate 18 moet zijn. toch nog maar eens informeren bij de balie. die zeggen dan gate 25c. oke, we gaan naar 25c en inderdaad dat is korrekt. geen slurfuitgang maar gewoon de bus instappen. na een ritje over het airport mag je dan met zijn allen een trap op zodat je tenslotte toch netjes via een slurf de boeing 757 in kan lopen. dat is chinese organisatie. ben wel benieuwd hoe dat met de spelen gaat. volgens mij kunnen ze alles perfect organiseren zolang er maar geen onverwachtte zaken gebeuren waarin iemand een beslissing moet nemen. dat kunnen ze niet. dan moet er eerst een papiertje in drievoud worden ingevuld en met de baas worden gebeld en etc. dat kan nog leuk worden voor al die sporters.

Met deze vlucht zijn we ook aan het einde gekomen van de door ons vooraf geplande route. Tot nu toe was alles vastgelegd en gereserveerd door niels. Niels, prima werk! We weten nu hoe het in china gaat en om dan bijna alles goed georganiseerd te laten verlopen is wel een pluim waard. Als een van jullie dus ooit nog eens deze kant op wil kan ik jullie tozai travel aanraden. die weten wat ze doen. kijk op hun site. Niels reageer maar eens zodat jij de site en jullie email adres even in je reacte vermeld, dan weet iedereen waar hij moet zijn.
Vanaf nu zijn we op ons zelf aangewezen, dat zal met de reeds opgedane ervaring geen probleem zijn. We weten ons wel te redden. moeten nu alleen ter plekke steeds bedenken wat we hierna gaan doen en hoe, ook wel weer best spannend, dus. daar houden we wel van.

Vanuit chengdu hebben we vanochtend het giant panda reservation bezocht. gezellige lomige speelse pandas. mooie beesten met die onwerkelijke tekening op hun bast.
nu even rustig een boek lezen en internetten en morgen gaan we dan weer verder. dus tot de volgende keer maar weer.
ps hans en gre een goede tijd in spanje en voor iedreen die binnenkort jarig is; vast gefeliciteerd.

• 13 Mei 2006 - 10:44

Ruud En Trudy:

Chinezen en onverwachte zaken.
    Een vriend van mij was indertijd stuurman bij de KNSM. Op enig moment werd hij en zijn mede-officieren ingevlogen in Hongkong voor de aflossing van de oude crew. Het schip lag in de baai van Hongkong. Deze baai wordt omringd door bergen . Tegen de steile hellingen zijn wolkenkrabbers gebouwd. Kortom een ideaal amphitheater voor het volgende hoorspel.
    tegen 23.00 uur zijn de heren aan boord en zitten net aan de borrel met de oude crew , of met een oorverdovend lawaai gaat de stoomfluit van hun schip loeien. Voorzover Hongkong op dat ogenblik sliep was ieder nu wel wakker. Overal gingen lichtjes aan waar het eerst donker was. De dekbemanning in die jaren bestond doorgaans geheel uit chinezen en die bewoonden het voorschip. Deze lieden renden aan dek en sloegen zich van het lachen op de knieen , en deden niets. Dit is inderdaad de normale reactie van chinezen als er iets onverwachts gebeurd: men verkeert in volslagen paniek , handelt niet en lacht. Geestig nietwaar en dat wordt waarschijnlijk voor ons lachenm in 2008.
    Goede reis verder en veel avontuurlijks gewenst!

• 13 Mei 2006 - 13:00

Henk En Jacqueline:

Ha, alweer een nieuw bericht. Zie nog onze reactie op het vorig!
    Groetjes,

• 13 Mei 2006 - 19:09

Carol & Albert:

What an experience!
    We are enjoying every minute of it.
    Keep it up.

• 13 Mei 2006 - 19:35

Kristel, Richard En Julie:

Hallo Hans en Ilona,
    Wij genieten vanuit Le Bez mee van jullie avontuurlijke reis! Geweldig zeg, al die ervaringen.

Heel veel groetjes en tot ziens

• 15 Mei 2006 - 07:35

Niels Van Hoek:

Heb jullie verslagen tot nu toe met veel belangstelling en vaak met een glimlach gelezen. Ik kan me aardig vinden in jullie beschrijving van China en de Chinezen!
    Wat een vrolijke bende, hè?
    Overal chaos, maar het functioneert allemaal wel....China anno 2006 is volgens mij echt het meest dynamische land ter wereld!!
    Zijn jullie nu nog in Chengdu? Neem aan dat jullie het Panda reservaat al bezocht hebben....zo niet, wel doen hoor! Is heel leuk! Andere tips: Green Ram Temple, Du Fu Cottage en Mapodofu eten bij Chen, waar dit bekende tofu gerecht is uitgevonden (restaurant staat zeker in de Lonely Planet of een andere gids)!!
    Chengdu en Chongqing zijn zo'n beetje mijn 2e thuis, mijn vrouw komt uit deze streek!
    Natuurlijk vind ik het erg fijn dat alles zo goed verlopen is tot nu toe, bedankt voor de aardige woorden!
    Voor een ieder die enthousiast is geworden door jullie verslagen en zelf een mooie TSE/Zijderoute/China reis willen gaan ondernemen: bel ons of stuur een email naar:

Tozai Travel
    email: info@tozai.nl / niels@tozai.nl
    tel.nr: 020-6262272

• 15 Mei 2006 - 09:39

Ruud En Jeannette:

Jullie houden er een echt compleet reisverslag op na. We hebben amper de tijd om het te lezen.Het blijven ontzettend spannende verhalen. Tot wederhoren!