van Turpan naar Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van weerens - WaarBenJij.nu van Turpan naar Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van weerens - WaarBenJij.nu

van Turpan naar Beijing

Door: hans en ilona van weeren

08 Mei 2006 | China, Beijing

Inmiddels zitten we in beijing en hebben nog drie treinavonturen beleefd. de nachttrein van turpan naar dunhuang was luxe, een vierpersoons slaapcoupe, prachtige witte dekbedhoezen en aangenaam gezelschap van een stel australiers. in dunhuang hebben we de boeddha grotten bezocht. hier staat onder andere de drie na grootste boeddha van de wereld in een grot. meer dan 35 meter hoog. en dan nog vele, vele andere en ook nog frescos. de volgende dag gingen we naar een wat minder bekende locatie waar ook weer grotten met boeddhas waren. hier kregen we een prive rondleiding van ruim twee uur om te tekenen. je mag namelijk nooit alleeen in zo een grot er moet altijd een gids bij zijn. die stond dus rustig te wachten tot wij zeiden. next one. de verlichting is alleen maar buiten(dag)licht, en op ilonas schetsboek was het wat donker dus werd ze door de gids met zijn zaklantaarn bijgelicht. dat is nu chinese service!
daarna 28 uur in de trein naar Xian. hier hadden we groene dekbedden met bloemetjes die na onze nacht slapen weer keurig opgevouwen werden voor de volgende gasten. Dat is chinese hygiene! Maar hier kregen we wel een handdoek. die natuurlijk ook weer werd hergebruikt door de volgende passagiers.
In Xian bezochten we het beroemde terra cotta leger. dat is werkelijk geweldig. onbeschrijvelijk grote hallen vol.
ook hoorden we hier voor het eerst weer hollands. dat was ons sinds st petersburg niet meer overkomen. daar wisselde we onze laatste nederlandse woorden met frits bolkenstein, die een paar dagen op vakantie ging om de hermitage te bekijken. Savonds op het grote plein van xian werd druk gevliegerd en getold en geflaneerd door horden chinezen. heel gezellig.
Weer 12 uur in de nachttrein. Nu naar beijing. een eigen tv aan het voeteneind van het bed. zonnig weer bij aankomst en dat kwam omdat het gisteren geregend had. nu twee dagen later wordt het elke dag grijzer. het is net of het zal gaan regenen of dat je je brileglazen eens grondig moet schoonmaken. het is echter alleen maar de luchtvervuiling.
de overgang is best wel groot. van die kleine rustige plaatsjes met 50.000 inwoners naar xian 7 miljoen en nu beijing 16 miljoen. beijing is net zo groot als belgie en heeft dus net zoveel inwoners als nederland. en toch hadden we verwacht veel meer chinezen te zien. de drukte valt ons reuze mee. in beijing was deze week een grote moderne kunst manifestatie en daar hebben we natuurlijk een hele dag rondgebracht. een oud industrieel complex dat helemaal in de kunstban was. gisteren waren we naar de chinese muur en hebben die natuurlijk beklommen. pff, pff.
en vandaag bezochten we de verboden stad. geweldig groot doolhof van allerlei kleine straatjes rond de oude keizerlijke verblijven, want wat wil je, met al die concubines had je ook veel ruimte nodig. ze kregen allemaal hun eigen onderkomen. de helft is ondertussen al schitterend opgeknapt (je ruikt de verf nog) en de andere helft komt voor 2008 nog aan de beurt. 2008= olympische spelen.
de bouw van deze verboden stad was begonnen rond 1400 en die heeft dus vele heersers gehad.
na wat zoeken vonden we dit internet cafe en dus zijn jullie weer helemaal bij.
om fotos op de site te plaatsen zal wel niet meer lukken, dat hebben we maar opgegeven, dus jullie moeten allemaal maar langskomen om ze te bekijken te zijner tijd!
nog 5 dagen beijing en dan vliegen we naar chengdu, dan komen de volgende verhalen weer.
ps eten met stokjes is echt heel eenvoudig.

• 08 Mei 2006 - 18:52

Ruud En Trudy Grove:

jullie hebt meer in de terin gezeten op deze reis dan wij samen ons gehele leven! Volgens ons waren die lakens en handdoeken al eerder door voorgangers gebruikt. Jullie doen net alsof je de eerste gebruikers waart! Adriaan van Dis schrijft dezelfde ervaring in zijn boek over zijn reis door China. In alle herbergen, waar hij verbleef , was het beddgoed al vele malen voor hem door anderen beslapen. He5t schijnt wel te wennen , op den duur.
    Hoor graag van jullie verdere ervaringen. Elseviuer schreef overigens deze week dat de tot nu toe rucksichtloze afbraak van de oude stadsdelen in Beijing plotseling is gestopt omdat men zich realiseert dat men ruim 600 jaar historie aan het vernietigen is. gelukkig maken jullie mee dat men de koers heeft gewijzigd.
    Veel plezier verder!!

• 08 Mei 2006 - 21:33

Tonneke:

Geven jullie straks maar een lezing met lichtbeelden in het Reghthuys!
    Komt heel Nieuwkoop luisteren naar jullie spannende reisverhalen. De nieuwe beamer laat prachtige plaatjes op het grote scherm zien, jullie vertellen over alle belevenissen en we hebben een boeiende avond.
    Wijntje en bijpraten daarna. Afgesproken dus!!

• 09 Mei 2006 - 01:44

Carol & Albert:

Your stories are very interesting. We have been following your trip with the help of Google Earth. Tonneke has a great idea; wish we could be there for the occasion, but we hope that you both will be able to repeat that performance here in Redwood City. Looking forward to the next episode.Take care!

• 09 Mei 2006 - 04:36

Renée:

Hoi allebei,

Wat een prachtige verhalen allemaal! Het is leuk om op deze manier jullie reis mee te beleven! Jullie komen nu in een gebied dat ook op de televisie in een programma, de peking express was/is te zien. Dan kunnen we ons nog beter inleven in jullie omgeving. Dat terracotta leger zou ik ook heel graag eens willen zien, schijnt inderdaad fantastisch te zijn! Wat leuk dat je op zo'n manier aan het tekenen was met een privé gids met zaklamp om je bij te schijnen! Hans en Ilona ik begrijp dat jullie volop aan het genieten zijn, ga zo door! Heel veel plezier en tot horens
    Groetjes van ons allemaal.

• 09 Mei 2006 - 19:00

Ruud En Jeannette:

Teruggekomen van onze reis naar Jordanie toch even een korte reactie.
    Wat een treinreizen beleven jullie. Soms misschien niet altijd leuk maar wel spannend.
    Ruud merkte op: een onderwijs man geweest? We krijgen met z'n allen bij jullie reisverslag ook een stukje geschiedenis. Geweldig. Nogmaals we kijken uit naar het volgende verslag.
    By the way, Jordanie is schitterend, m.n. Gerash, Petra en Wadi Rum niet te vergeten.
    Hopen jullie na jullie reis beslist weer eens een keer te zien.
    Ruud en Jeannette

• 11 Mei 2006 - 15:57

Tessa Fagel:

Wij hadden hier op het nieuws dat ze het in Beijing kunstmatig laten regenen omdat er zoveel woestijnzandstof over de stad ligt. Vandaar misschien ook dat grijze waas? Geniet maar lekker verder, ik verheug me op de foto's, later. Groetjes, Tessa

• 12 Mei 2006 - 08:51

Ben Verweij:

Wat een indrukken moeten jullie wel niet opdoen.
    Ben echt benieuwd naarde foto's
    groeten Van een zonnig lage land
    Ton en Ben

• 12 Mei 2006 - 11:01

Hans En Gré:

Hoi Hans en Ilona,
    Wat beleven jullie grootse avonturen tussen en buiten de rails! Bedankt voor jullie interessante info. Vanaf 14 mei volgen we jullie verhalen vanuit Parcent.
    Veel liefs,
    Hans en Gré

• 13 Mei 2006 - 12:53

Henk En Jacqueline:

De treinen met die bedjes met gezellige lakentjes lijkt mij wel wat (zo knus). Een kniesoor die er op let of het wel helemaal proper is. Fantastisch die treinreis.
    Wij zien ook uit naar het verslag van het stuk met jullie gids naar de mooie bergen en mensjes.
    Wij zijn vorige zaterdagavond lekker naar IJmuiden geweest (strand en tapasbar). Geen China maar ook mooi en erg lekker.
    Morgen komt Sep, ook leuk.
    Liefs van ons.