de grens over is nog niet zo eenvoudig - Reisverslag uit Turpan, China van weerens - WaarBenJij.nu de grens over is nog niet zo eenvoudig - Reisverslag uit Turpan, China van weerens - WaarBenJij.nu

de grens over is nog niet zo eenvoudig

Door: hans en ilona van weeren

27 April 2006 | China, Turpan

in de trein van alma ata naar china word het steeds gekker. om drie uur smiddags rijden we het grensstation van kazakhstan binnen en komen ze de paspoorten ophalen. de trein krijgt nieuwe ondertsellen want het europese breedspoor wordt vervangen door chinees smalspoor. ondertussen konden we de trein uit en eten in een cafeetje, boeuf stroganoff.
na anderhalf uur moesten we terug zijn in de trein en om zeven uur krijgen we ons paspoort terug. er komen drugshonden door de trein en alle papieren en bagage wordt drie keer gecontroleerd. om half negen rijden we dan eindelijk weg via niemandsland naar china. als de trein stilstaat op een perron zijn alle toiletten gesloten en dan mag je het fijn ophouden. om negen uur krijgen we een nieuw formulier om in te vullen in het chinees of kazahkstaans, jullie begrijpen, onze beste talen. komt ook allemaal goed met behulp van een engels sprekende dame. toen we het chinese station binnenreden werden we ontvangen als waren we de voorzitter mao himself. marsmuziek en op het peroon om de tien meter eeen stram in de houding staande en saluerende militair/agent. het leek efficient georganiseerd. ze kwamen meteen nieuwe formulieren brengen maar nu ook in het engels die we weer in moesten vullen. en de paspoorten werden natuurlijk weer ingenomen. toen begon het lange wachten weer tot half drie snachts. eindelijk weer plassen na die tijd, want hier mochten we er ook weer niet uit. nog even slapen en sochtend kwamen we om 10 uur ipv de geplande 7 uur aan in urumqi china.
onze gids stond te wachten en bracht ons naar ons ramada hotel in de hoofdstraat. even douchen en de stad verkennen. geluncht met gestoomde dumplings voor voor 7 yuan, dat is dus 70 cent met zijn tweeen inclusief witte thee(gewoon warm water, armeluis thee dus).
onze eerste pagodes, buddhas en wat beelden van het terracotta leger in een soort amusements park bezocht.
lekker over straat gewandeld en savonds op een nightmarket heerlijk gegeten en fotos uitgewisseld met onze buurman via bluetooth(dit voor de techneuten). hij sprak alleen maar chinees en wij niet, maar allles gaat goed met hANDEN EN VOeTEN EN ZE ZIJN VREZELIJK AARDIG EN HULPVAARDIG DIE CHINEZEN.
ZOLAS GISTERAVOND, IN TURPAN, WAAR WE (even de capslock ingedrukt, sorry) nu nog zitten bezochten we een dans en muziekavond in chinese kostuums, het zijn hier de uygur mensen. na afloop staan er dan jonge chineesjes te wachten op de buitenlanders om hun engels te oefenen. zo ook bij ons en al wandelend gingen we naar de nachtmarkt om nog wat te eten en te drinken. Ilona heeft hier haar eerste biertje van haar leven gedronken en vond het nog lekker ook. een zeer licht plaatselijk brouwsel.
en voor Tessa, we zien konstant blote billen broekjes hier. Het stikt hier van de babys want deze etnische groepen mogen meer dan een kind hebben.
gisteren hebben we lekker zitten tekenen in de emin moskee met minaret uit 1777.
de versieringen zijn in afghaanse stijl.
vanavond gaan we weer de trein in naar dunhuang en komen daar morgenochtend om tien uur weer aan. het weer is hier uitstekend, heet, meer dan 26 graden, daarmoeten we weer even aan wennen.
dit gebied is het gebied voor de druiven teelt en het drogen tot rozijnen. en meloenen zijn ook heerlijk.
oke tot het volgende verslag en het is voor ons heel leuk om jullie reacties te lezen.
groeten

• 27 April 2006 - 06:49

Annelies Le Clercq:

Ha, geniet van jullie verhalen. Heel erg spannend en leuk allemaal.
    Behalve dat je zo lang je plas op moet houden dat lijkt me heel eeeerrrrgg.

liefs uit amstelveen
    Annelies

• 27 April 2006 - 07:00

Ruud En Jeannette:

Het wordt nu wel heel erg spannend. De afwisseling met treinreizen lonkt. Zie het vervolg met spanning tegemoet.
    Wij gaan morgen voor 10 dagen een rondreis Jordanie maken, hebben we echt zin.

• 27 April 2006 - 08:14

Gijs:

Geweldige ervaringen, lijkt me! En volgende keer maar van die luierbroekjes mee? Benieuwd naar het vervolg!
    Hartelijke groet!
    Gijs

• 28 April 2006 - 06:33

Ellen Jager:

Het leven is goed, meer dan goed zo te lezen. Hele reis tot sofar gevolgd en volgens mij genieten jullie volop. Leven in de lage landen gaat oke. Carli is hard aan het werk voor haar eindexamen en ze doet het goed tot op heden. Rita Verdonk en Mark Rutte vormen het hoofdnieuws tegenwoordig. Wie wil ook niet uitgebreid de campagne horen wie de nieuwe lijsttrekker van de vvd wordt! Jongens doe voorzichtig en have fun. Lang leve de koningin, we gaan feesten morgen.
    kus Ellen en haar kornuiten

• 28 April 2006 - 10:48

Ben Verweij:

Mooie verhalen.
    Ja.. china is even wat anders dan het kikkerlandje.
    Ik blijf alles lezen.
    Dus rtot mails
    Groeten Ton en ben

• 28 April 2006 - 13:24

Nancy En Martijn Lommers:

Het klinkt helemaal geweldig, soms wat ongemakken. IK volg jullie verhalen met veel plezier. Ik ben benieuwd hoe de rest van de reis gaat. Hopelijk lukt het nog eens met de foto's.

• 28 April 2006 - 17:55

Piet En Ted:

hoi alletwee,

Wat een belevenissen zeg en wat een enorme lange reis en wat een formulieren! op het Jaagpad is het een stuk rustiger.Mijn tetoonstellingen lopen goed en ik ben er ook trots op. Nog maar kort en dan gaan we op i.v.n. weekend. Kan ook heel leuk zijn. Nog een fijne voortzetting van jullie reis!

• 29 April 2006 - 12:08

Tessa Fagel:

Ik ben stinkjaloers! Maar gun het jullie van harte, hoor! Ik geniet van de verslagen, enig! Hier is het ijskoud. Onze arme koningin landde in Almere met hagel en regenbuien. Het hele gevolg liep te bibberen. Over 14 dagen hebben we de ijsheiligen gehad, misschien wordt het hier dan wat lekerder. Dag, geniet maa veel. Ik kijk naar het volgende verslag uit! Groetjes, Tessa

• 29 April 2006 - 12:11

Tessa Fagel:

Sorry voor al die tikfouten...

• 29 April 2006 - 14:35

Ruud En Trudy Grove:

Ilona en Hans , leuk om van jullie te horen. Reizen vergt geduld en veel interesse , dan is al het oponthoud en het niet-begrijpen goed te verdragen. Er staat veel tegenover.
    Veel plezier en
    een goede reis verder!

• 01 Mei 2006 - 19:40

Henk En Jacqueline:

Hoi Hans en Ilona!
    Steeds een verrassing als er weer een stukje dagboek is. Verzamel alles in een mapje, van karton -).
    Henk had een déjà vu bij jullie treinverslag in het witte landschap (fascinerend reisje NL, Moskou, Kiev met een westers damploegje).
    De machinist stapte rustig uit voor een bakkie met de familie.
    Wij zijn benieuwd naar de foto's, hopelijk wil dat lukken.
    Liefs van ons, H en J

• 04 Mei 2006 - 17:33

Cocky:

Jullie geduld wordt zo af en toe wel op de proef gesteld, maar dat is goed voor de onthaasting. hebben jullie trouwens al wat gemerkt van de zandstormen? Volgens de kranten hier ligt er op sommige plaatsen in China op alles een laagje zand. Het is hier inmiddels ook mooi weer. Heb gisteren met Ted de fietstocht voorbereid en dat was dus genieten. In afwachting van jullie volgende bericht, groetjes, ook van Kees