77 uur treinen - Reisverslag uit Astana, Kazachstan van weerens - WaarBenJij.nu 77 uur treinen - Reisverslag uit Astana, Kazachstan van weerens - WaarBenJij.nu

77 uur treinen

Door: hans en ilona van weeren

22 April 2006 | Kazachstan, Astana

na ons laatste bericht zijn we in moskou naar de trein gebracht en hebben hier 4 nachten en drie dagen in doorgebracht. Vantevoren denk je dan zullen we dat wel leuk vinden, gaat het niet vervelen. Wel, helemaal niet, van die 77 uur sta je dertien uur stil op zo'n 50 verschillende stations. Reken maar uit: de gemiddelde snelheid ligt dus rond de zestig kilometer per uur.
Als er al eens ergens een auto rijdt langs de route gaat hij vaak nog sneller!
Maar die stationnetjes zijn wel erg leuk. hier ga je er uit om in te slaan. Overal staan oude vrouwtjes met manden, schalen of kinderwagens met voedsel en drank. Zelfgemaakte pannenkoekjes (blinis) gebakken vis of kippepoten. Vaak nog lekker warm en zo op te eten. maar ook hele complete maaltijden met aardappelen en groente en vlees. en de laatste dag stonden ze ook al met bossen geurige seringen.
Ook het uitzicht in de trein is geweldig. Het wisselt steeds, het landschap. Het blijft leuk om naar buiten te zitten kijken. Ondertussen komen er natuurlijk weer allerlei mensen langs met schoenen, broeken, horloges, joggingpakken, sigaretten, wodka, wollen sokken, sjaals maar ook weer gebakken vis en allerlei ander lekkernij. Je hebt dus geen tijd om in een boek te lezen. De hele dag is er warm water in de samowaar voorin in het treinstel en kun je dus thee, koffie zetten of een cup of soup nemen. Snachts leg je je laken en deken op de bank en word je heerlijk in slaap gewiegd door het ritme van de trein, tsjoeke-tsjoeke-tsjoek.
Nu we uit de rein zijn hebben we nog steeds van die treinbenen. Je evenwichtsorgaan heeft zich dus aangepast aan al dat geschommel. Na een slaapje hier in hotel Otrar in Alma Ata is het wel wat beter maar nog niet over. Gisteren hebben we door Alma Ata gewandeld en regende het soms een klein beetje. Een hele grote overdekte markt was dus goed te bezoeken, en toen het weer droog was zijn we verder gewandeld door een park met een schitterende kerk waar net een dienst was. Jammer dat het me nog niet is gelukt om fotos op deze site te plaatsen maar email op mijn mobieltje werkt niet altijd goed bij de steeds wisselende providers. Alleen in moskou kon ik ineens wel mailen. verder nog nergens. Maar smssen gaat prima ons nummer is 06 1370 1616 als je het eens wilt proberen.
Maar nu in het hotel gaat het weer op de computer van het business centre.
Vanavond stappen we weer in de trein voor twee nachten en een dag om in china aan te komen. Dus vandaar komt ons volgende bericht

• 22 April 2006 - 07:59

Siti:

Wat heerlijk en interessant jullie reis, kijk alweer uit naar jullie volgende verslag. groeten ook van Ben

• 22 April 2006 - 15:58

Piet En Ted:

Hoi wat geweldig weer! Ik ben niet jaloers. Een klein beetje maar. Hier is het ook fijn .Opening van tentoonstelling en verjaardag, geweldig - een succes Jongens geniet van alles en tot het volgende bericht. all the best!

• 23 April 2006 - 11:42

Ruud En Jeannette:

Klinkt toch wel spannend ondanks het trage verloop van het openbaar vervoer. Zijn ontzettend benieuwd naar de foto's die jullie daar hebben genomen. Voor jullie treinbenen, succes!!! op weg naar China. We blijven jullie volgen en .....geniet ervan!

• 23 April 2006 - 12:22

Henk En Maap:

Lijkt ons geweldig van die kant China binnen te komen in historisch gezien de goede volgorde. Geniet, maak foto's en doe ons straks uitgebreid verslag. Wij blijven volgen.
    Groet.

• 23 April 2006 - 13:07

Tonneke:

Er waren eens twee rare mensen,
    die trokken een streep door veel grenzen.
    Als een speer met de plain
    als een slak met de train
    Want reizen is al wat zij wensen.

• 23 April 2006 - 19:44

Carol & Albert:

We're chugging along with you. Was the train crowded and could you have a conversation with any of your fellow passengers? Looking forward to your next message.

• 24 April 2006 - 19:57

Marijke En Teun:

77 Is 7 keer het gekkengetal!!! We zijn genieuwd hoe gek de volgende treintrip is.
    Fijn dat jullie zo genieten en, we genieten stiekem mee