tussen de russen - Reisverslag uit Moskou, Rusland van weerens - WaarBenJij.nu tussen de russen - Reisverslag uit Moskou, Rusland van weerens - WaarBenJij.nu

tussen de russen

Door: hans en ilona van weeren

17 April 2006 | Rusland, Moskou

Na een stipte vlucht van amsterdam naar st petersburg werden we netjes opgehaald en naar ons hotel gebracht. na enige verkenning door de stad waren we klaar met onze eerste dag. In de meeste restaurants spreken ze of geen engels of een klein beetje. maar als je het russische schrift een beetje ontcijfert en dan alle letters (zij hebben er 29 ipv 26) langzaam uitspreekt kan je vele woorden toch goed begrijpen. De volgende twee dagen hebben we het hermitage museum bezocht. wat een geweldig museum. hier kan je rustig nog een paar dagen verblijven om alles echt alles te bekijken. maar we moeten natuurlijk ook nog iets van de stad zien en dus in de wandelschoenen en op pad. we kwamen in een grote militaire parade terecht met muziekcorpsen. dit was een generale oefening voor de parade op 9 mei ten behoeve van de viering van de bevrijding. Dit alles ontfutselden we aan een stel russische soldaten die natuurlijk geen engels spraken maar met behulp van ons wat en hoe in het russisch leerden we toch weer wat. dat boekje wat en hoe hadden we gratis gekregen van niels. niels werkt bij tozai travel in amsterdam en heeft alle boekingen in rusland en china voor ons verzorgt. we mogen dus best een beetje reclame voor ze maken want over hun service zijn we zeer goed te spreken. na twee dagen petersburg met de nachttrein naar moskou. in de coupe troffen we alexeis en tatjana aan. dat werd dus russische liederen zingen en wodka drinken. alexeis was chirurg en was president van een of andere doktersclub. een hoge dus. gezellige nacht met iets te weinig slaap, maar dat hoort bij het feesten. in moskou werden we weer opgewacht door een intourist agent en naar ons schitterende hotel gebracht. gisteren het rode plein bezocht, het wereldberoemde gum warenhuis en vele metro haltes aangedaan om de kunst te bekijken die daar tentoongeteld wordt. natuurlijk allemaal zeer socialistisch. oud dus.
straks nog wat verder moskou in want vanavond begint onze trans siberie reis. we nemen de trein naar alma ata!
er is een groot verschil tussen petersburg en moskou. moskou is een echte wereldstad met 16 miljoen inwoners terwijl petersburg toch meer een provinciestad is. alles kleiner en minder modern. niet dat moskou zo modern is hoor. er moet nog veel gebeuren voordat ze een westers niveau zullen bereiken. maar de mensen zien er goed uit. modern gekleed en zeker de jongeren hip. straks ga ik nog even proberen om wat fotos bij deze site te plaatsen, of dat lukt moeten we maar even afwachten. hier in moskou heb ik wel email maar in petersburg lukte dat niet. wel net een smsje ontvangen van ed, mijn broer. dat werkt dus. en bellen gaat ook.
nu dus op reis en daar horen jullie de volgende keer weer van.

• 17 April 2006 - 09:19

Ellen Jager:

Hee lieve Weerens, een vrolijk pasen om te beginnen. Het eerste gedeelte van de trip klinkt super. Dit wordt volop genieten. Jullie van de reis, wij van de verslagen. Liefs van alle Hunters, xEllen

• 17 April 2006 - 20:24

Tonneke:

Lieve Russen
    Wat leuk om jullie zo te volgen en een beetje mee te reizen. Geweldig al die steden, musea en bezienswaardigheden, maar Russische liederen met wodka in de nachttrein vind ik het mooiste!!
    Liefs van jullie oude buuf.

• 18 April 2006 - 07:04

Arjen Jager:

Beste Weerenskiesk, volgen mij wordt dit een geweldige reis, ik heb het eerste verslag met grote belangstelling gelezen, ik ben al nieuwe naar de volgende bericht geving.
    Tot volgende brief, goede reis, groet, Arjen.

• 18 April 2006 - 15:19

Yvonne Van Oostveen:

Hallo Hans en Ilona,
    Leuk om op deze manier van jullie reisverhalen te mogen meegenieten. Ik hoop dat jullie nog veel mogen beleven. Veel plezier en goede reis verder.

• 18 April 2006 - 18:30

Carol & Albert:

Your "Vodka Story" made us think of our friend Tatyana who was a medical doctor in Russia until 4 years ago when she immigrated to California. She has told us many stories about "doctors and vodka".We are enjoying your messages. Have fun!

• 18 April 2006 - 19:59

Tessa Fagel:

Leuk jullie reisberichten te ontvangen! Heel plezier gewenst, doe vooral Beijing mijn groeten!

• 19 April 2006 - 06:35

Richard & Linda:

Harstikke leuk om zo wat van jullie te horen, veel reisplezier nog en weblijven jullie volgen.
    Groeten de buurtjes.

• 20 April 2006 - 15:26

Hans Van Otterloo:

Leuk om over jullie schouders mee te mogen kijken. We verwachten nog veel interessant en goed nieuws van jullie.
    Liefs,
    Hans en Gré