alsof we nooit zijn weggeweest - Reisverslag uit Peking, China van weerens - WaarBenJij.nu alsof we nooit zijn weggeweest - Reisverslag uit Peking, China van weerens - WaarBenJij.nu

alsof we nooit zijn weggeweest

Door: hans en ilona van weeren

24 April 2011 | China, Peking

Hebben we jullie verlaten in indonesie, nu zoveel tijd later zitten we in china. Vanuit jakarta vlogen we naar kuala lumpur en bleven daar twee dagen om te sight-seeen. Leuke stad, hotel in china town, gelijk aan vorig jaar. Hiervandaan vlogen we naar sjanghai. Een wereldstad. Nu alweer lang geleden dat we daar waren, dus wat moet ik daar nu nog over schrijven.

De tijd gaat zo snel, we zien zo veel, dat je ook weer snel vergeet. Je moet echt gaan herinneren wat we daar gedaan hebben. In ieder geval hebben we inkt, penselen en papier gekocht. Want we weten niet zeker of we dat in dali, waar we straks aan de slag gaan allemaal kunnen krijgen. Sjanghai is natuurlijk beroemd om zij bund. Dat is werkelijk indrukwekkend. Ook het oude franse kwartier is leuk om te bezoeken. Echt europees al die gebouwen in bekende vormen. De art-scene daarentegen haalt het niet bij beijing. Om weer even echt door china te reizen gaan we met de trein van sjanghai naar kunming. Dat is twee nachten en een dag treinen. Maar zoals jullie weten dat verveelt ons nooit. We slapen prima in de trein, de restauratiewagen is goed gevuld en we kunnen ons prima vermaken met alleen maar naar buiten kijken. Dwars door dit grote land. Je ziet het landschap aan je voorbij trekken en steeds veranderen.

Kunming is nog niets veranderd sinds we daar de vorige keer waren. Alleen, en dat was in sjanghai al zo: het is koud. Veels te koud voor d etijd van het jaar. In sjanghai hebben we zelfs truien gekocht. Niet zo duur natuurlijk, voor 3 euro 2 truien is wel een echt uitverkoopje.
In kunming, waar ze geen kachel hebben in het hostel wordt sochtends een grote metalen schaal in de zaal gezet met vuur erin, daar kan je je dan even opwarmen. Met de bus vertrekken we naar dali. Een door de unesco tot beschermd dorp uitgeroepen plaatsje. Natuurlijk wel toeristisch maar in de wijk waar wij zitten heb je daar geen last van.
We zitten hier in residency bij rouge & noir artspace. Stephan en Sohan hebben we vorig jaar in beijing ontmoet en via email kontakt gehouden. Zij zijn een galerie met residency begonnen en wij zijn de eerste gasten. In een straat met diverse andere artiesten werken we drie weken aan tekeningen, fotos en inkt schilderijen. Heel inspirerend maar ook heel gezellig. Bijna elke dag gaan we met stephan en sohan ergens eten, heerlijke chinese hapjes. We wandelen, bezoeken markten in afgelegen dorpjes, kortom geheel in onze stijl vermaken we ons prima. Geen tijd om een weblog te schrijven. Vandaar dat we van een aantal van jullie mailtjes krijgen of het wel goed met ons gaat. Ja hoor, alles prima. Alleen zo lekker druk beig dat dit er even bij inschiet. Na 3 weken vertrekken we weer. Vliegen vanaf dali naar kunming en dan door naar beijing.

We kunnen in ons “eigen” buurtje terecht. Niet in een studio van de red gate gallery, maar in de residency van de imagine gallery. Omdat we hier al zo veel mensen kennen, is alles makkelijk te organiseren. En tijdens onze eerste wandeling door het dorp worden we door velen hartelijk begroet. Dan is het toch jammer dat we die taal nog steeds niet spreken. Natuurlijk hebben we weer wat woordjes bijgeleerd, maar daar kan je geen gesprek mee voeren. In beijing zijn we eigenlijk om te feesten. Elke dag is er wel ergens een opening of een party. Werkelijk ongelooflijk. We doen dus lekker mee. Ook hebben we een aantal scrolls laten maken van de tekeningen die we uit dali hebben meegenomen. Niet alles want in mei hebben we daar een expositie in de galerie rouge & noir. Maar deze week staat er ook nog een videoproduktie op ons te wachten. Gaan we maandag mee van start met behulp van een chinese, die goed engels spreekt. En verder, gewoon lekker een boekje lezen, de stad in, galleries bezoeken, koninginnedag vieren met de ambassadeur en veel praten. En tenslotte vliegen we zondag 1 mei vliegen dan weer naar amsterdam. Ik hoop dat jullie ons allemaal een beetje hebben kunnen bijhouden en zeg dan ook : tot ziens

• 24 April 2011 - 06:56

Tonneke:

Lieve verre vrienden,
    Ben telkens onder de indruk van jullie "vermogen" om te reizen. Om zo lang van huis te zijn en ook echt die culturen, mensen en leefgewoonten te beleven. Waar jullie ook zijn op deze aardbol, jullie trekken er samen vol overtuiging doorheen en proeven alle indrukken ten volle.
    Maken nergens een probleem van en als ze er zijn, lossen jullie die gewoon weer op. Leve het leven!
    Kom veilig thuis en pak daar dan moeiteloos de draad weer op. Liefs van Tonneke.

• 24 April 2011 - 09:13

Yvonne:

Tjeetje wat anders is China van Indonesie., en prachtig die foto's. Geniet nog lekker door. En dan zien we jullie over een paar maandjes weer. We vertrekken over 3 weken naar Australie en zijn met de fete de la musique weer terug.
    Groetjes Yvonne

• 24 April 2011 - 10:17

Nelie De Haan:

Hoi Ilona en Hans,
    Wat een prachtige foto's welke ook weer herinneringen oproepen aan onze reis door China.
    Inmiddels zijn wij weer thuis van onze trip naar Indonesie. Ik vertel je daar later over.
    Goede reis naar Nederland. Het is prachtig weer hier dus heerlijk om mee thuis te komen.
    Groet en tot ziens,
    Nelie.

• 24 April 2011 - 11:58

Huub:

Ilona en Hans, wat vliegt de tijd. Mooi verslag, geeft altijd een mooie indruk van het ware leven. Geniet de laatste dagen en een goede terugreis.

Trudy en Huub

• 24 April 2011 - 17:48

Frans En Bep Aartse:

Hallo Ilona en Hans,
    Bedankt voor het leuke reisverslag. Jullie zien en beleven weer heel veel. Op de etsgroep dachten we ook al: zou alles goed gaan met de van Weerens; gelukkig wel dus.
    Van kou is hier in Ned. geen sprake: stralend zomerweer en zonnige Paasdagen.
    Voor de terugreis wensen wij jullie een goede reis en tot ziens!
    Frans en Bep

• 24 April 2011 - 18:15

Hans En Gré:

Hoi Hans en Ilona,

Prachtig stuk proza, gelardeerd met prachtige foto's!
    Is er ook een slager voor fijne vleeswaren te vinden in Peking?
    De tijd gaat inderdaad snel, waarschijnlijk door de vele indrukken die jullie in 'snel tempo' opdeden!
    Goede reis terug en tot horens (7 mei gaan we 2 maanden naar Spanje).
    Liefs,
    Hans en Gré

• 25 April 2011 - 18:33

Annemarie:

Hoi Hans en Ilona,

Zoals beloofd , het goede, nieuws John en ik zijn opa en oma van een prachtige kleinzoon,
    geboren 18 april Luc Simon, we zijn heel trots!!

• 27 April 2011 - 13:43

Pim Pijlman:

Hallo Hans en Ilona,
    Wat beleven jullie weer veel en de indrukkend worden indrukwekkend weergegeven. We genieten
    telkens weer van de reisverslagen.
    Geniet nog een paar dagen en we hopen dat jullie hier met mooi weer worden ontvangen.
    Kom veilig thuis en dan zien en spreken we elkaar weer.
    Hartelijke groet
    Hans en Pim.

• 27 April 2011 - 18:03

Willem Hassoldt:

Hi Ilona en Hans,
    Feestje toch, als je niet ieder moment eraan wordt herinnert, dat je zo nodig het "thuisfront" iets zou moeten laten weten. De kachel brandt hier toch wel. Geen twee truien voor € 3 zelfs niet bij de kringloop. Hier in Alphen hebben we voor Nederlandse begrippen zware weken achter de rug na een een dramatische schietpartij in de Ridderhof met 7 doden. Dát gaat nou niet echt in je kouwe kleren zitten. De Kleurfabriek is inmiddels Stichting de Kleurfabriek en hebben een eerste expo op vrijwillige basis en het Alphense Straattheaterfestival op 2 juni ook op vrijwillige basis. Nu nog het gebouw met de studio's, permanente exporuimte, circusschool, kunstcafé en nog wat van die zaken. Plaats genoeg, alleen nog wat €.€€€.€€€,€€ da's dan weer niet op vrijwillige basis. Stevige groet en succes, Willem Hassoldt