Apen zijn overal - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van weerens - WaarBenJij.nu Apen zijn overal - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van weerens - WaarBenJij.nu

Apen zijn overal

Door: hans en ilona van weeren

14 Februari 2011 | Indonesië, Ubud

We zijn weer op reis. Vertrokken op 30 januari met de klm naar denpasar, bali, indonesie.
Met een tussenstop in singapore, waar we een uurtje het vliegtuig uit moesten om het weer schoon te laten maken. In Denpasar werden we door onze chauffeur donald opgehaald en naar DasaWana in Candidasa gebracht. Ondertussen was het 31 januari en 10 uur savonds. Dus een beetje moe, werden we welkom geheten en gingen snel slapen. De dagen daarna brachten we gedeeltelijk luierend, lezend, zwemmend en etend door. Maar ook gingen we diverse keren op bezoek bij het projekt Lembatan Senang. Dit door Els en Kees opgezette projekt voor meervoudig gehandicapte kinderen hadden we vorig jaar ook bezocht. We zijn verbaasd over de vorderingen die de kinderen hebben gemaakt. Autistische kinderen (vorig jaar) die je nu gedag kunnen zeggen. Kinderen die nu geconcentreerd lessen kunnen volgen die vorig jaar ondenkbaar waren. Voor dit projekt hadden we poppen, lego, barbies, blokkendozen, papier etc etc ingezameld in nederland. Ze waren blij dat allemaal te mogen ontvangen. Niet alles in 1 keer natuurlijk. In de komende tijd zullen de spullen uitgedeeld en in de klas gegeven worden. Maar niet alleen de kinderen waren veranderd, ook de omgeving. Vorig jaar hadden ze onderdak in een klein lokaal van de plaatselijke kleuterschool. Nu hadden ze daar zelf een groot lokaal aan vast gebouwd met geld dat door sponsors was bijeengebracht. Een nieuwigheid zijn ook de handvaardigheidslessen die net zijn gestart voor de leerlingen. Dit kan zeer positief uitwerken op hun vaardigheden. En zo waren we ook bij het 2-jarig bestaan, een hele ochtend feest met eten drinken zingen spelen. Prachtig om te zien. Ik heb hier een video van gemaakt die ik binnenkort op youtube zal zetten. Maar dan moet ik eerst ergens zijn met een snelle internetverbinding en dat is nu nog even zoeken.
De geplande 5 dagen daar verlengden we al snel naar 10 dagen een toen zijn we naar ubud gegaan.

In Ubud waren we vorig jaar ook al eens geweest en we zitten nu in hetzelfde logement. Mooi centraal en van hieruit kun je prachtige wandelingen maken. Dwars door de reisvelden, door de jungle, langs de apen die hier vrijelijk rondzwerven. Kijk uit voor je bril, want voor je het weet is ie van je neus verdwenen. Wandelingen door kleine dorpjes waar iedereen je gedag zegt en waar overal mensen bezig zijn met het voorbereiden van een ceremonie. Want dat gaat hier op Bali dagelijks door. Offertjes maken, tempels versieren, altijd is iedereen hier mee bezig. Morgen gaan we naar het andere eind van Bali, killimanuk en vandaar nemen we de boot naar Java. Aan de andere kant hopen we dan een bus te vinden die ons naar soerabaja gaat brengen. We zijn benieuwd hoe het daar is!

• 14 Februari 2011 - 08:19

Huub:

Rustige start zo te lezen. Kaderkleur is mooi, goed te lezen zo. Veel plezier op Java.

Huub en Trudy

• 14 Februari 2011 - 09:26

Desiree:

whouw jongens het ziet er weer prachtig uit! heel inspirerend.
    hier is het grijs :):) maar dat hadden jullie wel verwacht!
    geniet en leuk om weer het verslag te lezen
    liefs
    desiree

• 14 Februari 2011 - 09:38

Loes En Cees.:

wij zullen jullie (weer) met belangstelling volgen....take care, beste groet Loes en Cees.Ter Aar.

• 14 Februari 2011 - 10:24

Jacqueline:

Op valentijnsdag jullie verslag en mooie foto's!
    Ilona,jouw kastanjetakken zijn nu opengesprongen
    zoals wij ze zo mooi vinden!
    Dus Hans had gelijk daar konden jullie niet op wachten.hi,hi
    Maar zat ander mooi groen op Bali! Liefs van mij.

• 14 Februari 2011 - 10:24

Yvonne:

zwijmel zwijmel,
    ik voel of ik weer een beetje in Bali ben als ik dit lees.
    We zijn net een lang weekend naar Sevilla geweest, ook heel lekker. Vooral zon, en in plaats van tempels kerken. en spaans waar we geen fluit van verstaan.
    schrijf lekker verder, dan reis ik in gedachten mee.
    groetjes

• 14 Februari 2011 - 12:03

Q&R:

Hey H&I, een eer om zo (virtueel) mee te mogen reizen. Veel plezier!

• 14 Februari 2011 - 12:44

Erna IW Bodegraven:

Ilona,

Wat leuk om je verslag te lezen. Zo te lezen hebben jullie het weer goed naar je zin.
    En elke dag een lekker weertje. Is hier we anders. Koud (7gr.) en regen, typisch nederland.
    Ben benieuwd naar je filmpje. Als deze op youtube staat gaan we deze zeker even bekijken.

Geniet ervan.
    Groetjes,
    Erna

• 14 Februari 2011 - 12:45

Marijke En Teun:

Goed om weer iets van jullie te lezen.
    Hans, neem je wel meer zo'n modderbad?
    Veel plezier. We volgen jullie.Doeg

• 14 Februari 2011 - 17:37

Wouter:

gezellie hoor............. :-)

• 14 Februari 2011 - 19:09

WillemDeKleurfabriek:

Hi, Lieve Menschen,
    Weer fijn om jullie reisverslag te mogen ontvangen en wat een ongekend feest maken jullie ervan. Het Het geeft mij een gezonde prikkel om door te blijven gaan hier in het Alphensche met het project voor en door de kunstenaars, namelijk De Kleurfabriek. Over enkele momenten slechts, is de Stichting een feit en krijgen we zeker meer knuppels in het hoenderhok, opdat de missie met als doel een groot kunstenaarsgebouw gerealiseerd wordt; ook ter ondersteuning van de kunstenaar in onze overzeese gebiedsdelen, waar ook ter wereld. Hiephoi en denk aan uw bril. groet en veel plezier Willem Hassoldt

• 15 Februari 2011 - 18:14

Fons Rietmeijer:

mooi hoor. trouwens jullie china boeken zijn boven water.

• 17 Februari 2011 - 22:31

Gary En Margaret:

fijn om jullie verslag te lezen en de prachtige foto's te zien. weer leuk om jullie reis op deze
    manier te volgen - genieten maar dan hebben wij ook plezier van!

• 18 Februari 2011 - 11:33

Hans En Gré:

Hoi Hans en Ilona,

Goed om wat van jullie te horen/lezen.
    Interessant ook wat betreft het weerzien en de gemaakte vorderingen van die autistische en meervoudig gehandicapte kinderen.
    Ja, die dekselse apen, misschien toch maar een reservebril aanschaffen? Overigens prachtige foto's!
    Jullie kastanjetakken zijn niet naar maar uit de knoppen. Een extra reden om aan jullie te denken.
    Tot het volgende verslag.
    Liefs,
    Hans en Gré

• 16 Maart 2011 - 10:48

Lenny:

Weer en beetje laat, ontdek dat jullie in mijn geboorteland zijn aangekomen. Het is weer als gewoonlijk een heerlijk leesplezier om jullie verhalen en avonturen te volgen . . . . ik ga gauw jullie volgende verslag lezen . . . . Doei en jullie ook nog heel veel plezier