leuke chinezen die chinezen! - Reisverslag uit Peking, China van weerens - WaarBenJij.nu leuke chinezen die chinezen! - Reisverslag uit Peking, China van weerens - WaarBenJij.nu

leuke chinezen die chinezen!

Door: hans en ilona van weeren

30 Mei 2006 | China, Peking

Eerst maar eens iets vertellen wat we aldoor maar vergeten. We schrijven vaak over alle eigenaardigheden van de chinezen, maar vergeten steeds te vertellen dat ze zo ontzettend aardig, vriendelijk en hulpvaardig zijn. Zonder eigenbelang willen ze je altijd wel helpen. Ze vinden het leuk als je fotos maakt en ze dan direct laat zien. Ilona had veel succes met de door haar uitgedeelde oranje ballonnen. en ook al spreken ze soms helemaal geen engels, we vinden toch steeds manieren om met ze te communiceren.
Het laatste bericht was uit chengdu. ondertussen zijn we naar guilin gevlogen en vandaar met de bus naar yangshuo. midden in het beroemde karsgebergte. werkelijk indrukwekkend. voor diegenen die peking express op de tv hebben gezien, vorig jaar, daar waar ze met de aalscholvers vissen gingen vangen. Hier hebben we tussen de bergen gefietst en lekker lui op een mini terras langs de li river gezeten. een erg aardige meneer lin, die bij besteding van meer dan dertig yuan (3 euro) een door hem zelf gemaakte tekening of rol met karakters kado doet. Hij was ook de veerman die ons met de bamboe pont naar de andere zijde van de rivier bracht tussen de badende waterbuffels door. prachtig (hoe vaak heb ik dat woord al gebruikt?)
We zouden hier met een eigen gids op stap gaan maar die bleek daar toch niet zoveel zin in te hebben en dat vonden we eigenlijk ook niet zo erg. We kunnen onze weg hier prima zelf vinden en hebben de geplande reis gewoon zelf gemaakt. eerst gingen we naar de longji rijstterrassen en overnachtten we in ping'an in wat we een boomhut noemden. De huizen in dit dorp bestaan al 600 jaar en zijn helemaal van hout gebouwd. zonder spijkers, met alleen maar houtverbindingen. hier hadden we helaas anderhalve dag regen maar het eten en drinken was er heerlijk en het was er ook reuze gezellig. toch hebben we tussen de buien door onze wandelingen nog wel kunnen maken. Toen gingen we door naar een volgend houten dorp in de echte binnenlanden van china. we moesten met drie bussen en onderweg goot het. de normale bustijd voor het middelste trajekt was 2 uur maar we hebben er 4 uur over gedaan. gaten, kuilen en modderstromen over de weg. soms tot de knieen in het water. ook mudslides die met grote stenen en al naar beneden rolden de weg op. daar moest dus extra gas gegeven worden om die gevaarlijke plaatsen snel te passeren. van al dat langzame rijden in zijn 1 of 2de versnelling, was de bus natuurlijk oververhit geraakt, zodat we even moesten wachten en er liters nieuw fris water in de radiateur werden gegoten. maar het was wel een spannende tocht. aangekomen in san jian dachten we, dit is wel even genoeg en zochten een hotelletje. de volgende dag was het weer mooi weer en vervolgden we de reis naar ma'an. hier staat de beroemdste wind en regenbrug van 76 meter lang (overdekt en ook helemaal van hout, zonder spijkers). hier wonen de dong, miau en zhuang minderheden. de minderheden mogen meer dan 1 kind, dus het wemelt hier van de kindertjes (goed voor de ballonnen). prachtige oude dorpjes met een beeld van het echte china zoals wij ons dat voorstelden. deze groepen hebben elk hun eigen kledingtype en ook wij hebben ons daar iets van aangeschaft. na een paar nachten gingen we weer terug, helemaal naar yangshuo omdat we hiervandaan een goede verbinding naar hong kong hebben. dat gaan we vanavond om 10 uur doen. met de slaap/nachtbus zo'n 10 uur rijden tot de grens tussen china en hong kong (Hong Kong is een speciale administratieve sector binnen china. Dit was zo met de engelse overheersers afgesproken. eerst een gehele landlease voor 99 jaar en daarna een overgangsfase van 50 jaar) en dan nog met de metro tot vlak bij ons hotel in hong kong.
tot horens dus! we hebben net weer 3 yuan (is 30 cent) verbrast aan een uur internetten.

• 30 Mei 2006 - 12:21

Tessa Fagel:

Het blijft leuk en spannend om jullie verhaal te lezen.Ben heel erg geînteresseerd in die rol met kalligrafie. Ben benieuwd wat jullie van Hong Kong vinden, na al die binnenland-avonturen. Goed vervolg gewenst, groetjes, Tessa

• 30 Mei 2006 - 17:22

Ben Verweij:

Het blijft spannend.
    Wil veel horen over Hong Kong
    Goede vaart.
    Ton en Ben

• 01 Juni 2006 - 19:15

Ellen Jager Tot De Winter:

he mr. O'Hanlon, blijft leuk je reisverslagen en volgens mij genieten jullie beiden lekker voort. Groet en kus voor jou en Ilo.

• 01 Juni 2006 - 19:37

Ted:

Jongens wat een avonturen!Eigenlijk zouden jullie als je weer terug bent in ons koude kikkerlandje een avondje "China" moeten houden. Met foto's uiteraard! Je hebt vast belangstelling.
    Met ons alles goed. Doen heel veel. Net weer een tentoonstelling ingericht voor de kunstroute. Hopelijk is het weer een beetje gunstig. Groeten van Piet en Ted

• 02 Juni 2006 - 19:11

Henk En Jacqueline:

Hoi, hoi,
    Wat een leuk berichtje weer.
    Zijn benieuwd naar de foto's van het Karsgebergte, lijkt ons prachtig.
    Volgens mij leer je in China relaxed te zijn en moet je geen haast hebben! Zou dat ook voor Hong Kong gelden?
    Bij Peking express prachtige beelden van China gezien. Ook van mooie kleding, zijn dus reuze nieuwsgierig hoe jullie nieuwe kleertjes er uit zien.
    Wat gaan de weken snel. Jullie zijn vast nog niet uitgekeken. Wat een indrukken.
    Groetjes van ons :)