5 weken in Beijing vliegen voorbij als een chinees - Reisverslag uit Peking, China van weerens - WaarBenJij.nu 5 weken in Beijing vliegen voorbij als een chinees - Reisverslag uit Peking, China van weerens - WaarBenJij.nu

5 weken in Beijing vliegen voorbij als een chinees

Door: hans en ilona van weeren

01 Mei 2009 | China, Peking

De tijd gaat snel, gebruikt haar wel. Een oud hollands gezegde dat ook hier in beijing opgeld doet. En we hebben onze tijd hier in Beijing zeker goed gebruikt. We zijn heel produktief geweest en hebben met enorm veel plezier gewerkt aan onze projekten. Ilona is een hele nieuwe weg ingeslagen. Uit nood. Wat zij wilde kon hier niet, we konden niet alle benodigde materialen kopen, dus werd het plan veranderd en is zij aan het houtsnijden gegaan. Dus moest er hout en messen en verf en papier aangeschaft worden. Maar al die zaken zijn hier te koop, als je wat zoekt. Zij heeft prachtige houtsnedes gemaakt en die afgedrukt op vele materialen. In Thailand hadden we een hele voorraad mooie stoffen gekocht omdat ze zo mooi waren. We wisten echt niet wat we er mee zouden gaan doen. Nu zijn ze mooi bedrukt en geven met hun transparantie een derde dimensie aan het werk. Ik ben gaan schilderen. Allemaal doeken met hetzelfde formaat. Is ook heel speciaal. De themas die we gebruikt hebben komen echt voort uit onze reis. En bij elkaar is het een heel indrukwekkend gezicht, al dat nieuwe werk aan de muren.

We verblijven hier in een ruime studio met een vloeroppervlak van 85 m2. Daarboven is een gedeelte met een open verdieping waar het bed staat en beneden hebben we dan een keuken en badkamer en een lekkere zithoek. Verder veel tafels om aan te werken. In onze buurt, eigenlijk meer een dorpje aan de rand van beijing, zoals er zo velen zijn, hebben we alles gevonden wat we voor ons dagelijks bestaan nodig hebben. Er zijn dertig kappers, 20 supermarktjes, kledingwinkels, visvrouwen, fietsenmakers, 70 restaurantjes, etc etc. Maar ……. je ziet ze niet. Het zijn allemaal hele kleine hokkies waar mensen wonen werken en slapen en verkopen. Soms 5 bij 5 meter vierkant. Dat is het leven hier. Verder wordt er veel op straat geleefd. Echt chinees. En ons favoriete restaurantje, waar we bijna elke dag lunchen is een topper. Heel vaak zie je na je bestelling een van de kinderen naar buiten gaan om de ingredienten dan even vers te kopen, want ze hebben natuurlijk niet alles in huis. Maar koken kunnen ze geweldig. Nu ze aan onze langneuzen zijn gewend, en wij aan hun chinese menukaart, loopt alles gesmeerd. Wij hebben namelijk van het internet een lijst geplukt met chinese gerechten die in het nederlands en chinees zijn beschreven. Zij hebben daar weer bijgeschreven welke gerechten ze kunnen maken en zo kunnen wij dus makkelijk bestellen. Verse vis zwemt in het aquarium en wordt er netjes voor je uitgepakt en 15 minuten later eet je zalig. Hmmm.

Ook hebben we een goed kontakt met de nederlandse ambassade opgebouwd. Die organiseerde in april een party voor alle nederlandse kunstenaars die op dat moment in beijing aanwezig waren en daar waren we natuurlijk bij. Een reuze aardige ambassadeur en zijn vrouw bezetten daar de residentie. Bij een nederlandse galeriehouder kom je dan bij een opening al diezelfde mensen weer tegen. Dan bij de koninginnedag viering die hier al op 28 april was, is ook iedereen er weer, inclusief natuurlijk vele anderen nederlanders. Je raakt dan makkelijk aan de praat met iedereen. En tenslotte kus je de ambassadeur en zijn vrouw. Had nooit gedacht dat we dat nog eens zouden doen.
Op 29 april hadden we onze slottentoonstelling. Met andere artiesten die ook aan het eind van de maand april weer vertrokken hadden we een expositie met daarna een bbq. Iedereen had zijn werk netjes gepresenteerd en we hoefden zeker niet te klagen over het bezoekersaantal. Dit soort evenementen wordt vaak goed bezocht door andere kunstenaars en veel kunstgeinteresseerden. Tenslotte is het dan opruimen en de schilderijen inpakken. Die hebben we vervolgens naar KLM cargo gebracht en als het goed is zijn die vandaag op 1 mei al in amsterdam aangekomen. Het werk van ilona kunnen we makkelijk oprollen, dus dat gaat als handbagage.

Dan kan ik jullie nog duizend en een dingetjes vertellen die hier zo bizonder zijn, die het leven hier zo geweldig maken, maar dat laat ik maar. Dat moeten we maar doen als we elkaar weer eens prive spreken. Aanstaande maandag, 4 mei, vliegen wij weer naar amsterdam en hebben het daar meteen weer druk, radiointerview, tentoonstelling inrichten want zondag 10 mei zijn jullie natuurlijk allemaal van harte uitgenodigd om naar de opening van mijn expositie die ik bij galerie RDH Kunstwerken in Nieuwkoop heb te komen. (www.rdhkunstwerken.nl) Hier laat ik de schilderijen zien die ik vorig jaar (2008) in Beijing heb gemaakt. Als het een beetje meezit zal ook de vrouw van de nederlandse ambasadeur in Beijing daar aanwezig zijn. Dat zou toch wel een leuke afsluiting zijn. Verder mag ik jullie allemaal bedanken voor de aandacht die jullie hebben gehad voor onze berichten en voor de vele leuke reacties.
Gegroet en tot ziens, hans en ilona.

• 01 Mei 2009 - 17:41

Msrijke En Teun:

Goede reis terug en tot "tussen jullie werk"!
    We kijken er naar uit!

Doeg

• 02 Mei 2009 - 10:53

Hans En Els:

T'gaat goed met jullie lees ik. Mooi!!
    We kunnen niet op 10 mei, maar spreken elkaar wel volgende week