Nog 1 maand te gaan ....... - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van weerens - WaarBenJij.nu Nog 1 maand te gaan ....... - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van weerens - WaarBenJij.nu

Nog 1 maand te gaan .......

Door: hans en ilona van weeren

15 November 2014 | Verenigde Staten, Santa Fe

Ons verblijf van twee maanden in Santa Fe, Nieuw Mexico, zit er bijna op. We hebben nu nog 1 maand te gaan voordat we half december weer in nederland aankomen. Die 2 maanden zijn snel gegaan. We hadden ook zoveel te doen. We moesten van onszelf al die 250 galeries die er hier zijn bezoeken. Sommige zelfs meermalen omdat daar echt mooi werk hing.
En we hadden hier ook de gelegenheid om zelf flink aan het werk te gaan. Een goede werkruimte is heerlijk. En dat hebben we dus ook gedaan, veel geschilderd en veel houtsnedes gemaakt en gedrukt.

Maar om met het begin te beginnen: net toen we aangekomen waren hier in Santa Fe was er een workshop van Ron Pokrasso in monoprinten. Die hebben we gevolgd en kwamen daardoor in aanraking met zoveel nieuwe technieken dat we daar veel tijd in hebben gestoken om dat allemaal uit te zoeken zodat we dat in ons eigen atelier volgend jaar kunnen gaan doen. Monoprinten, encaustic werken, image-on technieken, keuken lithografie etc etc. We krijgen het dus nog druk als we dat allemaal willen uitproberen. Maar dat is natuurlijk ook erg leuk als je weer nieuwe dingen ontdekt.

Dan hadden we het ook druk met boodschappen doen, om de dag of iets langer moesten we naar de supermarkt voor een vers broodje en wat al niet meer. Dus op de fiets, rugzak op en gaan. Altijd mooi weer, blauwe lucht en zon! De mooie fietsroutes die ze hier hebben aangelegd zijn echt schitterend. Of gewoon voor ons plezier een stuk fietsen en dan met de bus terug. Je zet je fiets op een rek voorop de bus en die gaat dan gratis mee. Een heel mooi systeem dat we ook in Alaska al hadden gezien.

Verder is Santa Fe ook nog een hele mooie stad. Er wonen hier zo’n 70.000 inwoners en alle huizen zijn laagbouw. In 1921 heeft het gemeentebestuur besloten dat alles wat gebouwd zou worden in dezelfde adobe stijl moest gebeuren. En dat heeft geleid tot een waar toeristisch genot. Verder zoals ik al zei veel kunst. Santa Fe behoort bij de 10 beste steden om in te leven in de USA. De levenskosten zijn dan ook 12% hoger dan gemiddeld in de USA. Maar er komen elk jaar weer nieuwe inwoners bij. Het klimaat en de sfeer zijn daar de belangrijkste drijfveren voor.

En wij, wij gaan maandag 17 november weer vertrekken, dan vliegen we naar Las Vegas en hebben daar een camper gehuurd zodat we de eindfase van deze reis toch weer in de natuur kunnen zijn. Nadat onze eigen camper in Canada naar de sloop is gegaan, hebben we nu een huur camper gevonden waar we de laatste weken mee door Arizona kunnen trekken. Hier hadden we ons vanaf het begin al op verheugd en het is dan ook leuk dat we dat ook werkelijk kunnen doen! En ook maar goed ook, want de laatste dagen trekt er een koudefront over de USA en daar zitten we precies op het zuidelijkste randje van. Soms -9 graden, maar de volgende dag dan weer +10 en zonnig. Snachts vriest het soms een aantal graden maar daar zullen we de komende weken geen last meer van hebben. We zitten dan zuidelijker en niet zo hoog. Hier op 2000 meter hoogte is het natuurlijk sneller koud dan in het zuidelijke laagland. Nu de koffers maar weer eens inpakken en up up and away ....

Dus vanaf maandag zijn we weer onderweg ....
Hans en Ilona

• 15 November 2014 - 22:13

JACQUELINE:

WAT EEN MOOIE FOTO'S!
    VEEL GENIETEN VOOR JULLIE TIJDENS JULLIE LAATSTE DEEL VAN JULLIE REIS.
    KNUFFEL,JACQUELINE

• 15 November 2014 - 22:45

Edith:

Mooi werk weer, een heel inspirerende reis dus. Geniet nog van jullie laatste stuk avontuur. We hopen jullie weer te zien in R of bij ons, groetjes, Edith

• 15 November 2014 - 23:36

Rieke Besjes:

Een mooie reis weer toegewenst! Ik was 3 jaar geleden daar in de buurt even, een prachtig gebied waar ik graag langer had vertoefd. Geniet ervan nogmaals. Ben benieuwd naar jullie foto's.

• 16 November 2014 - 08:09

Ad Landheer:

zo te lezen kunnen jullie wellicht gewoon meefietsen met de the double t tour 2015? Mooi om de natuur weer in te gaan en ook goed om te lezen hoe jullie van iets vervelends (de dode camper) toch weer iets leuks hebben gemaakt (jullie verblijf in Santa Fee). Veel plezier tijdens de laatste maand!

• 17 November 2014 - 10:30

Gijs:

Goed dit allemaal te lezen, fijn dat het jullie goed gaat. Nog een geweldige afsluitende maand toegewenst!!

• 17 November 2014 - 13:03

Fred En Renske Soerel:

Geweldig jullie omswervingen te lezen. Of we er zelf geweest zijn. Het ook leuk te lezen dat jullie van plan zijn om ook weer een poosje Nederland aan te doen in half december. Tot dan Groetje van Renske en Fred

• 17 November 2014 - 15:32

Hans:

Veel plezier die laatste maand.
    En tot in Nederland.
    Het is nog steeds zacht weer

Hans en Els

• 18 November 2014 - 09:54

D En A Van Der Meer:

Geniet nog heerlijk deze laatste maand.
    Het ziet er naar uit dat onze vluchtwegen elkaar gaan kruisen;
    wij vliegen namelijk de 12de richting NYC en komen de 12de jan weer terug
    En in dat nieuwe jaar moet het toch een keer lukken om elkaar te zien.
    Nogmaals have fun!

• 20 November 2014 - 15:00

Petra Demers:

Alweer een reeks avonturen achter de rug,
    nog even en je bent weer in Nederland terug.
    Van Alaska naar santa Fe,
    er liep zelfs nog een beer met jullie mee,
    Camper gaf de brui eraan,
    dus met de fiets er tegen aan.
    Ook het leren van nieuwe technieken
    kon jullie reis niet verzieken.
    Jullie instelling is positief
    daarom heeft Sint jullie zo lief.
    Wel heeft Sint heel veel verdriet
    om het gezeur over zwarte Piet.
    Je zult het horen als je weer in Nederland bent,
    maar dat is na het vertrek van Piet en die oude vent.
    Goede reis en nog veel plezier,
    fijn jullie weer te ontmoeten hier
    in de zomer in Mazamet
    (wat rijmt op Mazamet..........................
    Tot vlug maar weer,
    Petra en Harry

• 03 December 2014 - 16:29

Hans En Gré:

Geweldige en interessante verhalen, gelardeerd met vele mooie foto's, in een tijdspanne van circa 5 maanden en nog een paar weken in een camper te gaan in Arizona! Genieten jullie nog lekker van deze laatste trip en een goede vlucht naar huis toegewenst!We spreken in Nederland wel weer af. Liefs, Hans en Gré

• 06 December 2014 - 16:36

Ted:

Wat een enorme ervaring.
    Kunnen jullie alles wel onthouden?
    Jullie moeten maar weer een lezing houden of zo iets.
    Goeie reis terug. Tot ziens.

Piet en Ted